Utilfredsstillende Ole Birk Olesen-svar i samråd:

Ministerens svar er tom luft

Selv om de fleste tekster i love og bekendtgørelser er skrevet, så tre advokater vil kunne få tre ”rigtige” løsninger, ud af en tekst, er det alligevel chokerende, at vi har en transportminister, som ikke mener bøderne for ulovlige hvil skal være højere, end de 1.000 kr. Trods gummiagtige tekster, burde det, selv for en minister og dennes embedsmænd, være soleklart, at det ikke må kunne betale sig at holde ulovlige hvil i lastbilen, når bøden er på linje med et værelse og fortæring. Derfor fortjener Henning Hyllested fra Enhedslisten, stor ros, fordi han ikke godtog transportministerens sølle bortforklaringer under det seneste samråd.

Transportminister Ole Birk Olesen mener ikke, at de ulovlige ugehvil sorterer under ”alvorlige forseelser”, og vil i første omgang afvente en prøveperiode, hvor politiet skal redegøre for betjentenes udmeldinger. Også den kommende vejpakke er en stærkt medvirkende årsag til, at transportministeren ikke uden videre vil gå med til at forhøje bøderne, selv om han er blevet gjort opmærksom på, at det faktisk kan betale sig at få en bøde, fremfor at skulle bruge tid og penge på et hotel. Situationen bliver, om muligt, endnu mere grotesk ved, at chaufføren uhindret får lov til at fortsætte sit hvil i bilen, når betjentene har udskrevet bøden.

Ole Birk Olesen henviste under samrådet til det ny tachograf-system, som længe har været undervejs. Den nye tachograf bliver lovpligtig i alle nyregistrerede lastbiler fra 15. juni 2019., men hvornår den bliver lovpligtig i de ældre lastbiler, melder historien intet om. Det er i øvrigt ikke særligt tilfredsstillende, at den slags ikke for længst er på plads, så dem, der kører i lidt ældre biler, i god tid ved, hvornår de eftermontere den ny tachograf. Ole Birk Olesen fastslog desuden, at han alene ikke har hjemmel til at øge bødestørrelserne. Den slags skal iværksættes ved at fremsætte lovforslag herom, og som så enten vedtages eller forkastes forslaget.

Set med FDL´s briller, er transportministerens svar slet ikke gode nok, og ministeren prøver at tale sig ud af problematikken, siger kontorleder Jens Groot, FDL. Så Ole Birk Olesens udsagn om syn på trafiksikkerhed, er påvirket af, om ugehvilet holdes i lastbilen, eller om det holdes i en køjeseng, belyser kun den manglende tekst i embedsmændenes manuskriptsvar til spørgsmålene fra Hyllested. Chauffører skal ikke indkvarteres i sovesale med køjesenge når de skal holde lovbefalede ugehvil på 45 timer hver anden uge. Der findes standarder for hotel/motelværelser. Privatlivets fred gælder også for chauffører, uanset løn og status i såkaldt bedrevidende kredse.

 Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk