FDL bekymret over ITD´s lobbyarbejde:

Klart FDL-nej til fri cabotage

De udenlandske vikarchauffører, vi ser hos de danske ”postkassebestyrere” er, stort set alle, registreret som kørende international transport, med det ene formål at kunne udføre cabotage-kørsel. Det fastlår FDL´s kontorleder, Jens Groot, i forbindelse med et ITD-nyhedsbrev om fem dages fri cabotage-kørsel og en kobling omkring det stærkt omdebatterede udstationeringsdirektiv. FDL er, på rigtige danske vognmænds vegne, oprigtigt meget bekymret over ITD´s lobbyarbejde.

Tager vi f.eks. Contrans i Kolding, er der tale om em virksomhed, der beskæftiger folk i de såkaldte postkasse-lastbiler, som dagligt, og altid, disponeres fra kontoret i Kolding, fortsætter Jens Groot. De udenlandske vikarchauffører har ingen indflydelse på lovgivningen omkring cabotage-kørsel. National godstransport er en transport fra A til B i Danmark. Når denne transport udføres af en ikke dansk registreret lastbil, er det cabotage-kørsel, og det har intet med chaufføren at gøre.

En dansk herboende lastbilchauffør, som foretager national godstransport i Danmark i en udenlandsk registeret lastbil, udfører cabotage-kørsel i Danmark. Når f.eks. Contrans indkvarterer sine såkaldte vikarchauffører, som er ansat til international transport, i en barakby et sted i Kolding-området, kan de forså vidt opholde sig i barakbyen når de ikke kører lastbil, lige så længe Contrans finder det nødvendigt, og udstationerings-direktivet i disse sager bliver ikke håndhævet i Danmark.

Nu er kunsten at disponere lastbilerne, så så mange som muligt har en indgående international transport, som giver ret til 3 cabotage-kørsler her. En lastbil på hvide plader, med en chauffør, kan køre en container fra Danmark til Hamburg, og tage en anden container med retur til Danmark i løbet af natten. Den efterfølgende dag kan samme lastbil med en anden chauffør køre 3 cabotage-kørsel i Danmark. Så det er ikke uden grund, de fleste postkasseselskaber har adresse i Padborg.

I Padborg blev det i aftes besluttet at give tilladelse til opførsel af et chaufførhotel, som skal følge bygningsreglementet, så sovesale må være yt. FDL kan ikke støtte EU-Kommissionens oprindelig forslag med 5 dage fri, ej heller det alternative forslag med 3-4 dage. FDL godkender kun en cabotage-kørsel mellem aflæssestedet for den internationale transport, som giver rettigheden, i retning af læssested for en følgende international transport ud af DK. Alt andet er kun kreativ løntænkning.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk