Adgang for international godstransport opdateres

Ændringer af forordning 1071/2009 – 1072/2009 – 1024/2012 fra 21. februar 2022

Frie Danske Lastbilvognmænd FDL har aldrig lagt skjul på utilfredshed med den manglende interesse for brug af (Artikel 10) Beskyttelsesforanstaltninger i 1072/2009, havde Trafikstyrelsen og 3F, ATL, DI Transport, Dansk Erhverv, Danske Speditører, DB, ITD og DTL udvist samme interesse for rettidig omhu havde den danske godstransport set anderledes ud idag.

Link til aktuelle forordninger:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32009R1072&from=DA

Ændringerne pr. 21. februar 2022:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:32020R1055&from=DA

Spørgsmålet må være, har den sidste udvikling i afsløringerne af anklager for ulovlig cabotagekørsel i Danmark, udført af danske hæderkronede moderselskabers datterselskaber, med lavtlønnede vikarchauffører ved rattet, som udfører cabotagekørsel lovlig som ulovlig, ændret på opfattelsen for brug af (Artikel 10) Beskyttelsesforanstaltninger samt de nye tilføjelser fra 2020/1055. Den udvikling bliver interessant at følge, vil de nævnte virkelig beskytte det danske arbejdsmarked mod udefrakommende social chauffør løndumpning i den nationale godstransport.

Model udvikling på området for fortsat DK social-chauffør løndumpning:

Et DK-moderselskab med et EU-datter/postkasse-selskab placeret i et udvalgt EU-medlemsland med lavest mulig chauffør løn, stifter et DK-datterselskab ApS, med samme navn som EU-datter/postkasse-selskabet med den lave løn. Det nye DK-Aps skal indkøbe lastbiler og indregistrere dem i DK, så er der navnesammenfald mellem DK-ApS og EU- datter/postkasse- selskabet, herefter udlejes lastbilerne til EU-datter/postkasse-selskabet.

Det betyder at de lavtlønnede EU-chauffører kommer til at køre rundt i Danmark med DK-nummerplader på lastbilerne, en såkaldt BIH-model. Nu ville det være rart med lidt rettidi omhug hos DK-ministerier og styrelser så de fik lært at gå i takt inden det danske godstransportmarked overtages af social chauffør løndumpnings transport-virksomheder.

Frie Danske lastbilvognmænd FDL vil fortsat følge sagernes udvikling, og kritisk forholde sig til udviklingen. Vil du også følge med så tilmeld dig FDL`s elektroniske nyhedsbrev på https://www.fdl-vognmand.dk/ nederst i højre spalte finder du TILMELD DIG VORES NYHEDSBREV, husk du skal besvare på den E-mail adr. du tilmelder.

Du kan også vælge at melde dig ind i Frie Danske lastbilvognmænd FDL så støtter du det politiske arbejde FDL udfører inden for godstransport på gummihjul, og retten til selv at vælge til eller fra.

Jens Groot

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Teglbækvej 8
8361 Hasselager
Tlf. 86 88 05 44