Kæmpebøder lurer forude:

På tide at gardere sig

mod øget bødestraf !

Udsigten til skærpede bøder fra og med 1.januar, har skabt en langvarig og, til tider, meget følelsesladet debat. Men trods alvoren med skærpede bøder for eksempelvis bremsefejl på trailerne, er der ikke mange, som er i gang med at sikre sig, at de ikke bliver taget med eksempelvis dårlige trailer bremser.

Et lille rundspørge til nogle vognmænd og chauffører, afslører i hvert fald, at den heftige debat ikke er fulgt op af handling. Om det er fordi, man ikke tror, det nytter at reagere, eller det ikke er så slemt – eller det måske skyldes, at nogle på forhånd har opgivet, ved vi af gode grunde ikke.

Hvad vi til gengæld ved, er at de skærpede bøder vil gøre rigtigt ondt hos dem, der ikke på forhånd har sikret sig. For efter 1.januar, er det risikabelt at koble en trailer efter trækkeren, uden at man først har fået dokumentation for, at traileren bremser, som den skal.

Er du fører af et køretøj på over 3.5 ton totalvægt, og kører i Danmark, er du fra 1. januar 2020 underlagt nye skærpede bødetakster som rammer med 5 kilos kraft. Altså en bøde på 5.000 kroner, og derfor er du nødt til at tage håndteringen af et ukendt påhængskøretøj op til revision, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot.

Du er selvfølgelig som hidtil, underlagt loven om kontrol af køretøjet, inden du kører. Det er der intet nyt i. Det nye er den skærpede bøde på 5.000 kr., som falder, hvis ikke du har husket – eller ikke kan dokumentere, at du har kontrolleret som du skal.

Fakta om skærpede bøder

 

  • Du risikerer en bøde på 5.000 kr., hvis der i en vejsidekontrol konstateres alvorlige sikkerhedskritiske fejl og mangler.
  • Du er, som fører af køretøjet nødt til at forberede dig på at skulle dokumentere at du, som loven kræver, har kontrolleret, at køretøjet opfylder lovens krav.
  • Du skal med andre ord tjekke styretøj, bremser, ABS-kontrol, lys, stop, som blink, dæk, underkørings kofanger, og at der ingen synlige løse dele forefindes.
  • Er begrundelsen for de skærpede alvorlige sikkerhedsfejl og mangler dårlige bremser, er det vigtigt at du, kræver et skriftligt dokument, fra den kontrollant som har konstateret fejlen.
  • Du skal kunne bevise at køretøjet ikke trak i bremserne og derved skiftede retning ved en opbremsning, så i må ud og køre en tur, så kontrollanten i erklæringen kan bekræfte eller afkræfte mærkbare retningsskift ved opbremsning.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk