Chaufføruddannelser

Chauffør-uddannelser skal i fokus:

FDL kræver harmonisering

samt mere ensartet kontrol

Kravene til uddannelse som lastbilchauffør i Danmark, er omfattende og langvarige. En sådan uddannelse står i en skærende kontrast til nogle af de såkaldte uddannelser, som mange østeuropæiske chauffører har papir på. Det er derfor yderst forståeligt, at mange østeuropæiske chauffører har svært ved at tackle eventuelle problemer. Og det er mindst lige så forståeligt, at mange, som FDL, efterlyser en harmonisering af hele den europæiske chauffør-uddannelse.

Hvis du i Danmark vælger en kort uddannelse, kan det gøres på under et år, men hvis du ønsker at blive faglært og få et svendebrev, tager det oftest lidt længere. Der findes uddannelser som varer op til 3,5 år i alt, siger FDL´s kontorleder Jens Groot, der også understreger, at det er meget utilfredsstillende med den ekstremt store niveauforskel, man oplever inden for EU. Det er et stort problem, men selv hvis alle EU-lande følger de samme regler, hvem skal så kontrollere?

Følger alle EU-lande ”Vejledning til bekendtgørelse nr. 1327 af 29. november 2017 om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport”, ville der måske være håb forude, men så let er det desværre ikke. Bl.a. fordi kontrollen er hullet som en si, hvorved mange ukvalificerede slipper gennem nåleøjet – eller snarere den store ladeport, som appellerer til omgåelser. Nu har vi, igen, kunnet læse om udenlandske lastbilchauffører, som har opført sig tåbeligt i Danmark.

Men trods stor presseomtale, er det åbenbart ikke noget, som vores politikere har lyst til at beskæftige sig med. I Bogense oplevede de på campingpladsen en udenlandsk chauffør, som ikke kunne finde ned til færgen, han skulle sejle til Tyskland. Han evnede ikke at vende lastbilen, så han kunne komme ud fra campingområdet igen. Efter han havde været kørt op i blomsterbedet og påkørt en lygtepæl, besluttede campingchefen at kontakte politiet.

Betjentene konstaterede en promillegrænse over 5% og konfiskerede lastbilens nøgler til opbevaring på Odense Politistation. Samtidig kontaktede politiet vognmanden i Ungarn og aftalte med ham, at en anden af vognmandens chauffører kunne afhente de beslaglagte nøgler, for at fjerne lastbilen fra campingområdet i Bogense. Den ny chaufførs evner til at køre lastbil var ikke bedre, end den første promilleramte chaufførs. Så campingchefen kontaktede igen politiet.

Med hjælp fra en campist med stort kørekort, lykkedes det at få lastbilen ud i industrikvarteret. Det er ikke et enestående eksempel på manglende kørselsevner. Masser af videoer på de sociale medier, viser det samme og når vi så kan læse og høre, at man i nogle af de nye EU-lande, på ingen tid, frit kan erhverve alle de kort og tilladelser, det kræver at køre international godstransport i EU. Så er det vi i FDL spørger: Hvem kontroller? Og hvor er EU?

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk