Out åbner en ladeport for snyd og bedrag:

Drop out-reglen, lyder det fra FDL

Den famøse transportsag, der blev oprullet i TV MidtVest, og som bekræftede den generelle opfattelse af, at ulovlighederne florerer uhindret, bør efter FDL´s opfattelse være startskuddet til en seriøs debat om problemet med at køre på out. For out er i realiteten blot en undskyldning for manglende planlægning, og FDL ser absolut ingen grund til, at der skal være undtagelser, blot fordi der er tale om døde dyr, som ikke direkte kan forarbejdes til sund menneskelig føde. Det bør, hvis man ellers vil, være muligt at planlægge sin kørsel, så at politikere og myndigheder har ladet sig snøre af lobbyisternes indsats, er beskæmmende.

Det er på tide, vi får gjort op med alle de smuthuller, som i den grad udnyttes af mere eller mindre skruppelløse vognmænd og firmaer, og som desværre forstærkes af, at der ikke er kontrol med tingene, og at både politikere, embedsmænd og Styrelsen løber fra ansvaret. Det fastslår FDL´s kontorleder, Jens Groot. I sagen fra TV Midt Vest blev out brugt for at spare et natligt hvil på 11 timer a` 659,67 kr. + normale omkostninger. Men hvis chaufførerne var kørt tidligere hjemmefra, som ikke ville være problematisk, da de kørte tom til havnen for at hente fisk, kunne de have holdt en 11 timers hvil, inden de skulle læsse fisk.

Out gør på ingen måde transport på gummihjul troværdig, fortsætter Jens Groot. Hr. og Fru Danmark ønsker ikke machochauffører som ikke behøver søvn. Det er et levn fra gamle dage, så glem det. Hr og Fru Danmark ønsker sikkerhed på vejene og billige varer på hylderne. Det må transporterhvervet forholde sig til i form af bedre planlægning og højere troværdighed. Kort sagt vognmænd med samvittighed og ordnede forhold, og ikke logistik- og speditionsvirksomheder, hvis fornemste opgave åbenlyst er at tryne de lejede vognmænd ned i en pris under kostprisen. Og de gør det med alle til rådighed værende midler.

Det er måske forklaringen på at logistik- og speditionsvirksomhederne ikke selv, under egen paraply, har hele lastbilflåden, men i stedet har en stor håndvask med masser af sæbe og vand, håndklæder behøves ikke, for der vaskes konstant hænder, understreger Jens Groot.  FDL har gennem adskillige år, gang på gang, både skriftligt og mundtligt, gjort politikere og embedsmænd, opmærksom på problemet med den manglende kontrol. Og at out-reglen åbner en ladeport for snyd og bedrag. Men det har været som at tale til døve ører, og derfor taler vi i dag om de samme problemer, som for 20 – 30 år siden. Forskellen er desværre, at ulovlighedernes omfang, i betydelig grad, er taget til.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk