Vejdirektoratet på vildspor med færre rastepladser:

Behov for flere pladser og en parkerings-app

De begrundelser, som Vejdirektoratet angiver i forbindelsen med planen om færre rastepladser, er så selvmodsigende, og tåbelige, at man tror, det er løgn. Man kan, med rette, stille et meget stort spørgsmålstegn ved, om Vejdirektoratet overhovedet ved, hvor belastede vore rastepladser er. Derfor efterlyser FDL nytænkning i form af eksempelvis en app, der kan anvise pladser.

Vejdirektoratets altid bedrevidende skrivebordsteoretikere, burde tvinges til natlige observationer rundt om på de danske rastepladser. For det nytter jo Intet at trille ind på pladserne op ad dagen. Men Vejdirektoratets højt gagerede ledelse, sover naturligvis længe, og det har man gjort i årtier. Så meget, at man får en, til vished grænsende, mistanke om, at de også sover på jobbet.

Det er en hån, og et direkte slag i ansigtet, på vognmandsbranchen, og det er relevant at spørge, hvor transportminister Ole Birk Olesen står i dettespil, lyder det fra Jens Groot, kontorleder i FDL. Der er oven i nye restriktioner på vej for særtransporterne, og. Det vil både fordyre, og vanskeliggøre, en ordentlig planlægning for bl. a. vindmølle-transportører. Færre rastepladser vil også gøre det hele langt mere kompliceret at finde en rasteplads i aften- og nattetimerne.

Der findes efterhånden kun toiletmuligheder på de private tankstationer, idet langt de fleste kommuner har fjernet de runde grønne glasfiber toiletter langs landevejene. Og nu vil Vejdirektoratet så fjerne halvdelen af de tilbageværende toiletter og affaldsbeholdere. Mon det er meningen, vi fremtidigt skal forrette vores nødtørst bag en busk?

Det må snart være tid til vores transportministeren kommer ud af busken, siger Jens Groot, og fortsætter: I Danmark har vi efterhånden så lavt et serviceniveau over for den mobile del af befolkningen. Der pendles som aldrig før, Antallet af erhvervsbiler har aldrig været højere, og så vil Vejdirektoratet skære ned på de sociale faciliteter langs deres del af vejnettet.

Hvad om man i Vejdirektoratet lige vendte skråen, og tænkte i en mere service betonet retning? Direktoratet har jo døgnbemandede vagtcentraler, og en masse overvågning. De kunne nemt lavede en APP, som kunne anvise parkerings-muligheder, naturligvis også for lastbiler. Hvis direktoratet samtidigt oprettede en hotlinie man kan ringe til, når parkeringspladsen er fyldt op, og chaufføren skal holde pause eller hvil, og det ikke er muligt på den valgte P plads.

Med alle de elektroniske muligheder Vejdirektoratet råder over, må det være en nem sag at anvise nærmeste mulige parkeringsplads. Så vil det hurtigt vise sig, om problemet bare gentager sig. Set fra FDL´s synsvinkel, er det et ufravigeligt krav, at der er rastepladser og servicetilbud nok. Med det hidtil største antal chauffører af både dansk og udenlandsk herkomst, skal Vejdirektoratet tænke i menneskelige behov i stedet for at spekulere i kroner og ører.

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk