Chauffører og vognmænd blæser på ny lov:

Politiet gider åbenbart ikke at kontrollere

Til trods for, at den stærkt omdebatterede lov om 25 timers parkering på de statslige rastepladser, er trådt i kraft, parkeres der stadigt i såvel nødspor som uden for de afmærkede båse.  Hvilket understreger tre ting. Nemlig, at chaufførerne blot tager chancen i håb om, at politiet ikke kommer ind på pladsen. Risikoen for at blive noteret er lille. Samt politiets manglende kontrol, som har skabt undren hos dem, der efter bedste evne, søger at overholde gældende love og regler.

Det er i orden, at den ny p-begrænsning, skiller vandene, men nu er loven trådt i kraft, og så må det være politiets forbandede pligt at tjekke p-pladserne, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot. Der parkeres stadig efter for godt befindende i nødsporet og uden for parkeringsbåsene, i de forkerte båse. Det har man gjort i mange år, uden at patruljevognene har gjort noget ved problemerne.

Spørger man lastbilchaufførerne, svarer mange, at de, stort set, overhovedet ikke har set politiet. De ser ingen patruljevogne køre gennem parkeringsområdet og de sover jo ikke i alle 11 timer om natten, ej heller, når der holdes de daglige pauser, og der mangler en regelmæssig aktiv observerer hvad der foregår på parkeringsområderne. Så her er det reelt politiet, som svigter kontrollen.

I Tyskland er det en selvfølgelighed, at patruljevognen kører ind gennem alle parkeringspladser, og det har en stor præventiv virkning. Nu ved vi godt at det danske politi er topstyret med ulemper og fordel det er kæft trit og retning uden indflydelse. I Danmark er det ikke en selvfølgelighed, men er det så en bevist handling at politiet undlader at dreje ind omkring parkeringsområdet?

Det er helt uforstående, ikke mindst i betragtning af, at politireformen har sendt det tidligere aften nat vagtpersonale, fra selv større byer, ud i patruljevogne, som dirigeres fra centrale steder i politikredsen, fortsætter Jens Groot, der mener, at der er, er et mærkbart øget behov for en effektiviseret bemanding, ingen skal bare sidde og vente ved telefonen, eller at nogen skulle ringe på dørklokken.

Ring 114 bob bob eksempel fra Brande anmeldelse af meget sprittet lastbilchauffør, udlænding i dansk registreret lastbil, ingen ledige vogne i området, var beskeden fra vagthavende på 114. responstid, nu var det jo ikke en taxa bestilling, men anmeldelse om grov spritkørsel. Og så kan man ikke undgå at mindes den bus, som forsøgte at få stoppet en slingrende lastbil det meste af vejen op gennem Jylland på E45.

Heldigvis lykkedes det til sidst. Hvor er rettidig omhu på vagttelefonen 114? Er uddannelsen for dårlig? Er området blevet for stort og uoverskueligt? er der for mange bolde i luften? Hvad er der galt? Alternativet kan kun være, kan 114 ikke løfte opgaven, så ringe 112 og foretage anmeldelsen der. Og lad os da for pokker få et dansk BAG. Det er der hårdt brug for.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk