Indflydelse

Branchen skal mangler indflydelse:

Vognmandsbranchen bør

presse politikerne mere !

Selv om transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet har lovet at starte fra nul med hensyn til at kassere VKLA- og DF´s trafik-aftale, er der rigtigt mange knaster, der skal ryddes af vejen. Regeringens støttepartier vil nemlig tage sig godt betalt for at støtte S-regeringen, og det er, helt som ventet, den kollektive trafik, som rød blok, bravt støttet af de radikale, vil bruge en meget stor del af de 112 milliarder kr., som VKLA og DF ville bruge på en hårdt tiltrængt forbedret infrastruktur – og med klar overvægt til nye vejprojekter.

Det bliver der nu lavet godt og grundigt om på, og det er især er Enhedslisten, der er helt oppe i det høje gear med hensyn til en forbedret kollektiv trafik. Uanset hvad, er det et respektabelt, og fornuftigt, standpunkt. Men kæden hopper af, når EL nu vil genoplive togfonden, og satser på en milliard dyr togbro over Vejle Fjord. Jeg har stor sympati for Henning Hyllested, som er en ærlig og troværdig politiker, men en togbro er en urealistisk og gigantisk investering for blot at afkorte rejsetiden mellem Jylland og København med syv-otte minutter.

Heldigvis er der mere omtanke i SF, hvor Kirsten Normann Andersen, som især er kendt for sit brede sociale engagement, taler i mere brede vendinger. Vi kan ikke alle køre i busser og tog, så der er behov for et optimalt vejnet. Men SF vil især satse på flere busruter i bl.a. det midtjyske, og andre steder i Danmark, hvor det er svært for folk i yderområder, at få deres transport dækket via busser og tog, lyder det fra Kirsten Normann Andersen. Og det udsagn lyder såre fornuftigt. De radikale står lidt i skyggen og har endnu ikke meldt klart ud.

Spørgsmålet er så, hvordan vi i transportbranchen får mere indflydelse på de politiske beslutninger? Vi ved jo fra bl.a. ITD, hvor meget man kan manipulere ved at anvende højt lønnede lobbyister. Men det er ikke vejen frem for seriøse danske vognmænd med dansk-registrerede biler og chauffører, som lønnes efter gældende danske overenskomster. Den del af branchen må, for alt i verden, ikke blive ”slået i hartkorn” med postkasse-snyderne, de store speditionsfirmaer og deres såkaldte vikarbureauer. Branchens ry er i forvejen plettet af snyderne.

Det er en uomtvistelig kendsgerning, at vognmandsbranchen ikke nyder den respekt, som branchen fortjener. Men hvordan får vi ændret politikernes, og befolkningens, syn på branchen? Vi skal have skabt bedre kontakt til regionale folketingspolitikere og udvalgsmedlemmer. Bedre kontakt til lokale politikere. Måske både vest og øst for Storebælt, holde nogle såkaldte stormøder, hvor vi kan fortæller politikerne, hvad det er, vi er oppe mod. Vi skal have kortlagt, lige præcis, hvor der skal sættes ind, hvis ikke vi skal spilde mere tid på at holde i kø.

NB.

Har du et godt råd, så lad os høre. Det nytter ikke at forholde sig passiv, for det er en hårdt trængt branches overlevelse, det drejer sig om.

 

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk