Filippineres klager skaber fornyet debat om køre- hviletider:

Køre- hviletider bør tilpasses

Som i mange andre situationer, bruges også filippinske lastbilchauffører til kørsel med flermandsbetjente lastbil. Det er der intet nyt i, men når de, midt i balladen hos Kurt Beier, klager over træthed og mangel på søvn, så de er tæt ved at falde i søvn bag rattet, bør filippinerne, og mange andre, nok tænke sig om en ekstra gang, for det er ikke værre for en filippiner, end for chauffører med andre nationaliteter. Men deres klager gør debatten om køre- hviletidsreglerne aktuel.

Chaufførerne bør vide, man ikke må køre, hvis man er træt/søvnig. Det siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Køre- hviletidsbestemmelserne, er ikke skabt til nomadeliv, så bestemmelserne bør tilpasses, så de lever op til beskyttelse af de ansatte, og giver bedre muligheder for at få et bedre privatliv. Det er tåbeligt, man skal sove i bilen, selv om man kun er 25 – 30 km fra sin bopæl. Mange postkasseselskabers holdning er, at chaufførerne bare skal have et spark bagi.

Chauffører skal ikke låses fast i et industriområde, blot fordi reglerne ikke giver plads til køreturen, når familien bor blot 30 km væk. International godstransport på gummihjul skal omlægges. Hovedparten af international transport foretages i dag med/på 3 akslede sættevogne, som nemt kan om kobles ved grænserne. Om koblinger udføres faktisk i stor stil, men desværre med et formål at skjule national kørsel, cabotage, som international transport.

Fragtbrevene fortæller ikke, hvad der er sket. Kun, hvor godset er læsset og hvor godset skal aflæsses. Det nye skal være, at dansk registrerede lastbiler, med dansk ansatte chauffører, skal kører godstransport i Danmark- Derved kan logistikken tilrettelægges, så chaufførernes private familieliv får bedre muligheder. Tilsvarende skal svenskere, nordmænd i Norge, tyskere i Tyskland omfatte samme regler, og det skal gælde for hele EU, understreger Jens Groot.

fakta om tomandsbetjent kørsel

* Kørsel med tomandsbetjent lastbil betyder, at to chauffører er i førerhuset.

* Lastbilen have mindst 9 timers sammenhængende stop/hvil inden for 30 timer.

* I praksis betyder det, at chaufførerne en gang om ugen – uden pause – kan skiftes til at køre 10 timer, holde en pause på 45 minutter.

* Derefter kan de gentage 10 timers kørsel uden pauser, til der er brugt 21 timer.

* Herefter skal lastbilen holde stille i 9 timer.

* I pausen kan/skal den personlige hygiejne så klares.

* Ofte med en spand vand, lige som den varme mad skal tilberedes på primussen.

* Konklusion: Den samlede mængde søvn bliver sjældent til mere en 5/6 timer, inden det går løs igen.

 Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk