Overdimensionerede landbrugs-køretøjer øger risikoen:

Infrastrukturen skal ikke

anvendes som løftestang

Når så et så vigtigt emne som trafiksikkerhed og fremkommelighed også skal bruges som skohorn for udbredelse af kæmpe godstransporterende arbejdsredskaber, måske tilmed kørt af en dårligt uddannet maskinfører, på det sekundære vejnet, og så på et falsk grundlag, ja, så råber FDL, endnu en gang, vagt i gevær. For selv om der er flere gode elementer i landbrugets tanker om infrastruktur, er der altså nogle områder, vi er nødt til at have en seriøs dialog om.

Når det drejer sig om landbrugskøretøjer og traktorer, som er dimensioneret med større maksimal bredde, end den normale på 2,55 meter, burde disse traktorer kun køre på det offentlige vejnet som tomkørsel, flytning til arbejdsopgaver, og hjemkørsel efter afsluttet arbejdsopgave. Og det ville heller ikke skade, om dem, der sidder bag rattet af de store maskiner/redskaber, fik en særlig uddannelse. Det ville i hvert fald højne trafiksikkerheden betydeligt.

Eksemplet med en gyllespreder med en bredde på 3,30 meter, måske plus flagrende, løsthængende slanger, som transportenhed mellem gylletank og mark, via offentlig vej, skal forbydes, siger kontorleder Jens Groot, FDL. En gyllespreder med en bredde på 3.30 m., som kører med fuldt læs maks./plus på smalle biveje, kører permanent med højre hjulsæt halvt inde og halvt uden for asfalten. Den trykker asfalten i stykker vejbanen i stykker. De smalle biveje kan ikke klare det tunge akseltryk, og det samme gælder andre vejstrækninger.

Lastbiler med fuldt læs kører ikke, og hopper på, uden for asfaltkanten, for hvis de gør det, er der en betydelig risiko for at havne i grøften. Som udgangspunkt hører traktorer til på markerne. De lovmæssige krav til maskinføreren lever på ingen måde op til de krav, som stilles til chauffører, der udfører godstransport på gummihjul. FDL siger nej til, at infrastrukturen skal bruges som løftestang, for at opnå vægt og max dimensionerede mål for traktortransporter, som godstransporterende monstre på vejnettet, fastslår Jens Groot.

  • Fakta

  • Maskinfører: Kan erhverve kørekort som 16 år – Ingen yderlig uddannelse kræves.
  • Godschauffør: Kan erhverve kørekort som 18 år. Godskørsel kræver et 4 ugers bestået EU uddannelse kursus- til godstransport, som efterfølgende hvert 5 år kræver en opfølgende efteruddannelse.
  • Ingeniøren: Undersøgelse: Gylletransport ødelægger vejene.
  • Ny Grontmij-undersøgelse, udført for asfaltindustrien, viser, at store og brede landbrugsmaskiner øger sliddet på vejene med 34 procent.
  • Transportpolitisk udspil: Ny vej frem for fødevareklyngen
  • Udgivet af Landbrug & Fødevarer Axelborg, Axeltorv. KBN.
  • file:///C:/Users/JG/Downloads/LF-Transportpolitisk-udspil%20(3).pdf
  • https://ing.dk/artikel/undersoegelse-gylletransporter-oedelaegger-vejene-170336

 

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk