Nu må miljø-manipulation altså stoppe

Politikerne og medierne

vildleder groft om miljø

Jegv har, på det seneste skrevet en del om den skævvredne debat omkring lastbilers CO2- og Nox-udslip, så hvis i ikke er til mere af den slags, så spring fra her. Men jeg bliver altså vred og frustreret over, at masser af folketingspolitikere, hjulpet af naive journalister i elektroniske, og skrevne, medier udtaler sig om noget, de tydeligvis ikke ved noget om. For havde de sat sig ind i tingene, ville de, hvis de altså var objektive, fortælle, at forurening fra lastbiler, er vildt overdrevet.

Hvad ved, og ofte bedrevidende politikere og medløbende journalister f.eks. om CO2, NOx og SO2 (kuldioxid og svovldioxid), CO, HC? Stort set intet, hvis vi skal dømme ud fra en meget ensidig, og overfladisk debat. Det er derfor, jeg tidligere har efterlyst en debat, der tager udgangspunkt i faktiske forhold, og ikke i en fanatisk, ideologisk debatform, hvor rigtigt mange politikere og mediefolk slynger om sig med udsagn, de ikke har det mindste belæg for at manipuler med.

Sandheden er nemlig den, at lastbiler og busser ikke mere er de største syndere, når det gælder forurening med skadelige NOx-gasser, der forstærker bl.a. luftvejslidelser som astma. En norsk undersøgelse viser nemlig, at nye personbiler på diesel udleder tre gange så meget NOx pr. kilometer som nye lastbiler og busser – uanset at lastbilerne og busserne er både større, tungere og kører væsentligt kortere på en liter diesel. Men det får TV-seere og avislæsere ikke at vide.

Forsker Rolf Hagman fra det norske Transportøkonomisk Institutt står bag rapporten om udslip fra nye personbiler, lastbiler og busser, som bygger på målinger foretaget i Finland. Modsat hvad der er tilfældet ved typegodkendelsen, er målingerne udført, så de afspejler kørsel i virkelig trafik. Det mest overraskende ved testen er nok, at busser og lastbiler har så lave udslip af både NOx og de endnu mere sundhedsskadelige partikler, at de ikke udgør et lokalt miljøproblem i byerne.

Samme erfaring har Svenske Trafikverket, hvor projektcontroller Magnus Lindgren i flere år har testet tunge køretøjer. Han pointerer, at der er kæmpe forskel på udslip fra gamle og nye lastbiler og busser. Inden Euro 6 havde lastbiler samme problem som personbiler i bytrafik. Men nu leverer lastbiler og busser faktisk, hvad de er godkendt til. Og det er værd at bemærke, at Euro 6-motorerne faktisk ligger et stykke under den fastsatte norm, så fri os for meget af den grove manipulation.

 

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk