Bremsesyn

Bremse-problematik

Før bremsemødet lørdag 24. august på Hejse Kro

Tvivlsspørgsmål skævvrider

debat om bremse-problem! 

Læserne af FDL´s nyhedsbreve har naturligvis ret til at ytre sig, som de vil. Men det er trist, hvis der sættes spørgsmålstegn ved FDL´s seriøsitet, som vores gode kollega, Bjarne Nielsen, gør i dagens udgave af Lastbil Magasinet forud for bremsemødet d. 24. aug. på Hejse Kro. For FDL har på intet tidspunkt skrevet, at bremsemødet løser alle problemer. Vi har derimod, via erfaringer fra flere vognmænd, inviteret til bremsemødet for at informere om mulighederne for at gardere sig.

Den måde, hvorpå Bjarne Nielsen indleder sit læserbrev, efterlader indtrykket af en god portion sarkasme og ironi, som let kan opfattes som et forsøg på at sætte spørgsmålstegn ved René Lundegårds tekniske kvalifikationer og den indsigt i virkeligheden, Renè Lundegaard besidder. Det siger FDL´s kontorleder Jens Groot, og understreger, at den tvivl Bjarne Nielsen udtrykker, ikke eksisterer hos de vognmænd, der har fået deres bremse-problemer klaret hos Lundegård.

Derfor vil FDL gerne invitere Bjarne Nielsen med til bremsemødet på lørdag d. 24. kl. 09.00. Det er en kendsgerning, at masser af vognmænd i de seneste årtier har kæmpet med dårlige bremser. De har betalt værkstedsregninger for opvarmning af bremser til syn, og var det ikke løsningen, for udskiftning af glaserede belægninger som har ødelagt tromler og skiver, alene af den grund, at styringen af bremserne ikke har være/ikke er optimal.

Det er nu bevist, at optimal styring af bremserne, hindrer glasering, og bremserne kan bruges helt op, uden der er unormalt slid på tromler og skiver. Når en 5 år gammel 3 akslet P trailer, ved blandet kørsel, aldrig har haft behov for opvarmning af bremserne inden syn, aldrig har haft problemer med at opnå % kravet langt forbi mindstekravet. Klodserne er skiftet en gang i 5 år, og det er fordi bremserne virker, som de skal, og det burde være en selvfølgelighed.

Det er rigtigt som Bjarne Nielsen skriver, at man ikke ved på kobling af et påhængskøretøj, kan se, om bremsebelægningen er glaseret, tromler eller skive revnede, eller om fjederen i stand bremsen er knækket, eller for den sags skyld om ventilerne er justeret, som de bør være. Man kan ruske lidt i boogieakslerne for at konstatere om stand bremsen har nogen virkning, og så kan man gå en tur rundt om traileren, og kontrollere at lys og reflekser er i orden samt renholdt.

I forbindelse med årlige periodiske syn af påhængskøretøjet i et godkendt synssted, er det muligt at forlange en elektronisk udskrift af bremsetesten. Her skal alle hjul og aksler være specificeret, så forlang en udskrift, inden brug af løstrailer. Så har man en mulighed for at sikre sig mod sovende bremser, som kun lige kan opfylde % satsen. Kan registeret bruger ikke styre dokumenterne som skal forefindes i en løstrailer, kan han passende lave en app til formålet.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Miljøplanen

Hvordan vil regeringen nå sit klimamål:

En 70 procents reduktion af

drivhusgasser er urealistisk

Rød blok vil som bekendt reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i 2030 – i forhold til 1990-niveauet. Men regeringen mangler stadigt at fortælle os, hvordan – og med hvilke virkemidler – man vil nå det urealistiske høje mål? Det nytter ikke noget, blot at blive ved med at skyde på transporten og landbruget. De to erhverv har alt, alt for længe været skydeskive for naive miljøfolks bestræbelser på at markere sig.

Helt grotesk bliver det, når Ole Hertel, en anerkendt professor i miljøforskning, fastslår, at luften i vores boliger, kan være op til fem gange mere forurenet end luften udenfor. Det viser et nyt studie, vinduesfabrikanten Velux står bag. Studiet er baseret på forskning, fra bl.a. Aarhus Universitet, kombineret med en ny undersøgelse fra YouGov på tværs af 14 lande. Den dårlige inde luft skyldes bl.a. madlavning, rengøringsmidler og partikler fra elektronik og legetøj. Det burde rød blok tænke over.

Men hvordan vil regeringen sørge for, at man kan opfylde de fine løfter? Et lille hjørne af CO2 bekæmpelse, kommer fra de radikale, der vil lægge afgift på flybilletter. Konkret foreslår de radikale at indføre en afgift, der afhænger af, hvor meget CO2 et fly udleder. For hvert ton udledt CO2 skal flyselskabet betale 250 kroner i afgift, og det skal gælde alle fly, der letter fra Danmark. Pengene skal så bruges på klima- og miljøforskning

Ifølge de såkaldte eksperter er transport af mennesker og gods den største synder, men det er altså en sandhed med modifikationer. Samme tur får landbruget, som det har været i mange år. Når CO2-udledningen er for stor, er det bl.a. fordi vi anvender så mange fossile brændsler, og der er ikke balance i CO2-regnskabet. Vi flyver mere, hvilket betyder, at flyene alene i dag står for godt to procent af verdens samlede CO2-udledning. Så her er en afgift måske relevant.

Andre eksperter fastslår, at det ikke CO2, der er det store problem, og derfor er det heller ikke løsningen. Alligevel kan der være grunde til at kigge på CO2. Men det er værd at tænke over, at tre faktorer påvirker mest ind- og udstrålingen fra solen. Det er Re-radiation, vandmolekyler og CO2. Når vi lader en stor del af planeten ligge uden plantevækst, ændrer vi systemet. F.eks. holder udækket jord fugtig luft væk fra vigtig landbrugsjord, som vi har set i bl.a. Californien.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

bødesatser

Flere eksempler på forskelsbehandling:

Udlændinge slipper altid

billigere end danskerne

I den fortsatte kamp mod en urimelige forskelsbehandling, der foregår mellem danske og udenlandske vognmænd og chauffører, har der inden for det seneste års tid været adskillige afsløringer af, hvor billigt udlændingene slipper i forhold til deres danske kolleger. FDL har ved flere lejligheder protesteret mod en så urimelig forskel, men hverken de respektive myndigheder eller politikerne har taget skridt til at rette op på den mildest talt skrevne unfair for form bødestraffe.

I marts standsede Tungvognscenter Syd en lastbil ved Kolding. Kontrollen blev udført i samarbejde med Færdselsstyrelsen. Man konstaterede fejl på lastbilens bremsesystem.  Da betjentene foretog en nærmere undersøgelse af bilen, viste det sig, der var manipuleret med både hastighedsbegrænseren og tachografen. Det viste sig, at manipulationen kunne aktiveres med via fjernbetjening. Ved politiets undersøgelse af føreren, fandt de kontakten i hans bukselomme.

Ved dommen, der blev afsagt d. 13. august, blev føreren dømt en bøde på 12.500 kr. og en frakendelse af retten til at køre i Danmark i 6 måneder, mens selskabet blev idømt en bøde på 23.000 kr. Ud over bøderne og frakendelsen, blev de ulovlige installationer og tachografen konfiskeret, fortæller specialanklager Pernille Moesborg. De dele, der er brugt til manipulationen, er selvfølgelig ulovlige, og med denne type manipulation vil tachografens oplysninger være forfalskede.

Men bøden er, som vi også har set det med masser af spirituspåvirkede udlændinge, latterligt lille i forhold til den bøde, en dansk chauffør og dennes firma ville få, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. En dansk chauffør og vognmand i samme situation vil for manglende data få bøde for 28 dage tilbage, chaufføren 3.000 pr. dag vognmand 6.000 pr. dag, lig med 252.000 dertil kommer, bøde og straf for manipulation af tachografen.

Sønderjyllands politi havde en lignende sag den 13. februar 2018. Her blev en lignende sag takseret til 508.000 kr. Hvorvidt den store bøde er betalt, fortæller historien intet om, men det ændrer ikke på den kendsgerning, at der foregår en urimelig forskelsbehandling. Derfor vil FDL afkræve specialanklager Pernille Moesborg en forklaring på forskellen. Og ikke mindst, hvorfor skal den sidste sag udløste en rabat på ca. 472.500 kroner.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

spritkontrol

Stop forskelsbehandlingen:

Lad os få spritkontrol

på alle udlændingene

Set med danske øjne, ville det være prisværdigt, hvis politiet, snarest muligt, lavede en razzia, hvor man udelukkende kontrollerede udenlandske vognmænd og chauffører – og at hver eneste udlænding, der bliver kaldt ind til tjek, skal alkohol-testes. Det vil givetvis afsløre flere spritpåvirkede, end betjentene måske inderst inde regner med.

Det er vigtigt at understrege, at en generel jagt på udlændinge ikke det primære formål, for der en da også udlændinge, som opfører sig ordentligt. Men det store antal afsløringer af spirituspåvirkede udlændinge, burde få politiets blå udrykningslys til kontant at blinke. Påvirkede chauffører øger den sikkerhedsmæssige risiko ganske betydeligt.

Der går næsten ikke en uge uden at der er afsløret en vildt beruset chauffør, og det eneste, der sker, er at vedkommende får lov til at sove rusen ud i detentionen, for så næste dag at få udleveret nøglerne til bilen med besked på, at han skal køre direkte ud af landet. Det er i øvrigt langtfra sikkert, at vedkommende er helt spritfri, men det tjekker man ikke.

Det er yderst forståeligt, at mange danske vognmænd, og endnu flere chauffører, er både frustrerede og vrede over den positive forskelsbehandling, politiet, og myndighederne i øvrigt, giver udlændingene. Det er dels moralsk forkasteligt, og dels komplet uforståeligt. Så måske ville det være en god idé at øge presset på Christiansborg-politikerne.

 

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

bremse-debat

Mange undervurderer bremse-problemerne:

Vigtigt at sikre sig mod

kæmpemæssige bøder

Efter den seneste tids debat, for man umiddelbart indtrykket af, at danske vognmænd ved nok om bremse-problemerne på de påhængskørertøjer, de dagligt køre rundt med. Mange af dem, ser ikke noget problem i sagen. Men det er altså vigtigt at understrege den kendsgerning, at bøderne fra og med årsskiftet stiger voldsomt. Den første bøde koster 6.000 til chaufføren og 10.000 til vognmanden – med dobbelt op virkning ved eventuelle gentagelses-overtrædelser.

Mens vognmand og chauffør må betale ved kasse 1, slipper de registrerede brugere og kørselsrekvirenter desværre for tiltale. Der er så mange problemstillinger i det her, at FDL, som tidligere omtalt, arrangerer et bremsemøde kl. 09.00 lørdag d. 24. august på Hejse Kro ved Fredericia. Her vil en af Danmarks førende bremsespecialister René Lundegård orientere om, hvor let det er at undgå problemerne. Desuden vil der være en repræsentant for Tungvognscenter Øst med en bremsestand.

Med de udsigter, der er forude, er det relevant at spørge danske vognmænd om, selv, eller deres chauffører, efter 1. januar tør koble en løstrailer, uden at sikre sig mod de mega store bremsebøder, siger kontorleder Jens Groot, FDL. Hvilke krav har man tænkt sig at stille til kørselsrekvirenten og dennes påhængskøretøjer? Og hvordan vil den enkelte vognmand, og chauffør, sikre sig, at de pågældende køretøjer er lovlige og at de bremser lige præcis, som de ifølge loven skal?

Statistikken fra Tungvognscentrenes mobile bremsestand viser, at ca. 30 procent af de kontrollerede påhængskøretøjer har haft alvorlige bremsefejl. Og sådanne fejl vil efter 1. januar blive belønnet med forhøjede bødetakster. Det er nu, der skal handles, for ingen slipper for at indføre et bremse-kontrolsystem så de ved, at bremserne altid virker som de skal, nøjagtigt som forvognens bremser, der altid virker, understreger FDL´s kontorleder Jens Groot.

 

Redaktion: Preben von Skjoeth 

 

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Jorden kalder minister

Jorden kalder transportministeren:

Kom ud i virkeligheden

– og tænk lidt realistisk

Det er altså ikke, som Lastbil Magasinet skriver, kun ITD og DTL, der har efterlyst flere statslige parkeringspladser.  FDL har, inden for de seneste par år, gentagende gange både henvendt os til transportministeren og til folketingspolitikerne. FDL har tilmed dokumenteret, hvor mange – eller snarere få – rastepladser der er, hvis man ankommer efter kl. 17 – 18. Derfor kan FDL ikke acceptere transportminister Benny Engelbrechts tilbagelænede holdning i en så væsentlig sag.

I gårsdagens FDL-nyhedsbrev, pegede vognmand Henrik Nicolaisen fra Skælskør netop på den katastrofale mangel på parkeringspladser. Situationen bliver ikke bedre af, at mange af de store aktører på markedet, parkerer deres køretøjer rundt om i de kendte industrikvarterer. Det er efterhånden blevet et mareridt både at køre rundt på Sjælland og finde en ledig parkeringsplads. Jeg tager gerne ministeren med rundt, så han kan se, hvor galt det ser ud, sagde Henrik Nicolaisen.

Transportministeren søger at placere aben hos transportørerne, men det kan altså ikke være en privat opgave at sikre, der er rastepladser nok på statslige pladser, siger Jens Groot, kontorleder i FDL. Jeg er enig i, at de store aktører på markedet, burde sørge for p-pladser til deres mange hundrede ventende chauffører. Men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at staten, hvilket vil sige Vejdirektoratet, i mange år har ”overset” de stadigt voksende parkeringsproblemer.

FDL har tidligere belyst, hvor let det ville at fordoble lastbilparkeringen på mange af de nuværende pladser: Græsarealerne skal blot ændres til asfalterede lastbilbåse. Når vi nu har fat i p-problemerne, skal vi ikke glemme, at de sydeuropæisk registrerede lastbiler, som modtager en parkeringsafgift i Danmark fra Færdselsstyrelsen ikke bliver sagsøgt for betalingen i deres hjemland, heller ikke selv om computeren står i Sønderjylland hos moderselskabet.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

indhold skrives her

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

P-pladser

Jorden kalder transportministeren:

Kom ud i virkeligheden

og tænk mere realistisk

Det er altså ikke, som Lastbil Magasinet skriver, kun ITD og DTL, der har efterlyst flere statslige parkeringspladser.  FDL har, inden for de seneste par år, gentagende gange både henvendt os til transportministeren og til folketingspolitikerne. FDL har tilmed dokumenteret, hvor mange – eller snarere få – rastepladser der er, hvis man ankommer efter kl. 17 – 18. Derfor kan FDL ikke acceptere transportminister Benny Engelbrechts tilbagelænede holdning i en så væsentlig sag.

I gårsdagens FDL-nyhedsbrev, pegede vognmand Henrik Nicolaisen fra Skælskør netop på den katastrofale mangel på parkeringspladser. Situationen bliver ikke bedre af, at mange af de store aktører på markedet, parkerer deres køretøjer rundt om i de kendte industrikvarterer. Det er efterhånden blevet et mareridt både at køre rundt på Sjælland og finde en ledig parkeringsplads. Jeg tager gerne ministeren med rundt, så han kan se, hvor galt det ser ud, sagde Henrik Nicolaisen i gårsdagens FDL-nyhedsbrev.

Transportministeren søger at placere aben hos transportørerne, men det kan altså ikke være en privat opgave at sikre, der er rastepladser nok på statslige pladser, siger Jens Groot, kontorleder i FDL. Jeg er enig i, at de store aktører på markedet, burde sørge for p-pladser til deres mange hundrede ventende chauffører. Men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at staten, hvilket vil sige Vejdirektoratet, i mange år har ”overset” de stadigt voksende parkeringsproblemer.

FDL har tidligere belyst, hvor let det ville at fordoble lastbilparkeringen på mange af de nuværende pladser: Græsarealerne skal blot ændres til asfalterede lastbilbåse. Når vi nu har fat i p-problemerne, skal vi ikke glemme, at de sydeuropæisk registrerede lastbiler, som modtager en parkeringsafgift i Danmark fra Færdselsstyrelsen ikke bliver sagsøgt for betalingen i deres hjemland, heller ikke selv om computeren står i Sønderjylland hos moderselskabet.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Trafik

Skælskør-vognmand til politikerne:

Sjælland har udviklet sig til

et stort trafikalt mareridt

Debatten omkring de konstant stigende trængsels-problemer er næsten endeløs, for alle trafikanter råber på flere, og bedre veje. I sidste uge gennemgik vi, i et nyhedsbrev, nogle af de værste strækninger, men langt fra dem alle. For situationen er faktisk ret alvorlig, dels fordi vi mister milliarder på at holde i kø. Dels at de mange kødannelser går ud over det miljø, alle Christiansborg-politikerne, ifølge deres vildt overdrevne valgløfter, vil forbedre.

Når vi taler om virkelige trængsels-problemer, må vi ikke glemte ring 3 i København, og Helsingør motorvejen. Det kan være et mareridt ind og ud af København i myldretiden. Det siger vognmand Henrik Nicolaisen fra Skælskør, og mangeårigt medlem af FDL‘s bestyrelse. Der er selvfølgelig også Kalundborg Slagelse landevejen og Hillerød motorvejen plus forlængelsen af samme. Lige præcis disse strækninger, trækker ofte tænder ud.

Specielt er også Køgebugt motorvejen, som i visse perioder er en særlig problematisk strækning, så der er nok at tage fat på for de politikere, der skal fordele pengene til den ny trafik-aftale. Man kan vente sig det værste, fordi rød blok nok satser mere på den kollektive trafik. Men politikerne skal bare være klar over, at hvis ikke vi snart får et bedre vejnet, brænder det sammen. Så vil det blive endnu mere problematisk at få gods og varer frem til kunderne.

Mens vi er ved det, så er parkering af lastbiler i det meste af Københavnsområdet særdeles kaotisk, fortsætter Henrik Nicolaisen. Alt er snart lukket. Der er selvfølgelig Avedøre, men der holder så mange østbiler i dagevis, og et hav af campingvogne, personbil trailere, slæder til indlejrer, samt tomme trailere. Jeg tror, det er nemmere at vinde i Lotto, end at finde en plads der. Sådan er situationen alle steder, men ingen gør noget for at forbedre situationen.

Nordhavnen hos Dyreby er lukket, fordi der bygges nye boliger. Gør vi os den fejl at nærme os København efter 16.00, er Solrød, Karlslunde og lastbil-parkering i Tåstrup fyldt med østbiler og enkelte danske biler. Vi er nødt til at øge presset på politikerne. Og det haster, for trafikken er rigtigt mange steder i Danmark sandet til, fordi man, i stedet for langsigtede planer, har lavet lappeløsninger, som besværliggør transporten ud til kunderne, siger Henrik Nicolaisen.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk