Indflydelse

Branchen skal mangler indflydelse:

Vognmandsbranchen bør

presse politikerne mere !

Selv om transportminister Benny Engelbrecht fra Socialdemokratiet har lovet at starte fra nul med hensyn til at kassere VKLA- og DF´s trafik-aftale, er der rigtigt mange knaster, der skal ryddes af vejen. Regeringens støttepartier vil nemlig tage sig godt betalt for at støtte S-regeringen, og det er, helt som ventet, den kollektive trafik, som rød blok, bravt støttet af de radikale, vil bruge en meget stor del af de 112 milliarder kr., som VKLA og DF ville bruge på en hårdt tiltrængt forbedret infrastruktur – og med klar overvægt til nye vejprojekter.

Det bliver der nu lavet godt og grundigt om på, og det er især er Enhedslisten, der er helt oppe i det høje gear med hensyn til en forbedret kollektiv trafik. Uanset hvad, er det et respektabelt, og fornuftigt, standpunkt. Men kæden hopper af, når EL nu vil genoplive togfonden, og satser på en milliard dyr togbro over Vejle Fjord. Jeg har stor sympati for Henning Hyllested, som er en ærlig og troværdig politiker, men en togbro er en urealistisk og gigantisk investering for blot at afkorte rejsetiden mellem Jylland og København med syv-otte minutter.

Heldigvis er der mere omtanke i SF, hvor Kirsten Normann Andersen, som især er kendt for sit brede sociale engagement, taler i mere brede vendinger. Vi kan ikke alle køre i busser og tog, så der er behov for et optimalt vejnet. Men SF vil især satse på flere busruter i bl.a. det midtjyske, og andre steder i Danmark, hvor det er svært for folk i yderområder, at få deres transport dækket via busser og tog, lyder det fra Kirsten Normann Andersen. Og det udsagn lyder såre fornuftigt. De radikale står lidt i skyggen og har endnu ikke meldt klart ud.

Spørgsmålet er så, hvordan vi i transportbranchen får mere indflydelse på de politiske beslutninger? Vi ved jo fra bl.a. ITD, hvor meget man kan manipulere ved at anvende højt lønnede lobbyister. Men det er ikke vejen frem for seriøse danske vognmænd med dansk-registrerede biler og chauffører, som lønnes efter gældende danske overenskomster. Den del af branchen må, for alt i verden, ikke blive ”slået i hartkorn” med postkasse-snyderne, de store speditionsfirmaer og deres såkaldte vikarbureauer. Branchens ry er i forvejen plettet af snyderne.

Det er en uomtvistelig kendsgerning, at vognmandsbranchen ikke nyder den respekt, som branchen fortjener. Men hvordan får vi ændret politikernes, og befolkningens, syn på branchen? Vi skal have skabt bedre kontakt til regionale folketingspolitikere og udvalgsmedlemmer. Bedre kontakt til lokale politikere. Måske både vest og øst for Storebælt, holde nogle såkaldte stormøder, hvor vi kan fortæller politikerne, hvad det er, vi er oppe mod. Vi skal have kortlagt, lige præcis, hvor der skal sættes ind, hvis ikke vi skal spilde mere tid på at holde i kø.

NB.

Har du et godt råd, så lad os høre. Det nytter ikke at forholde sig passiv, for det er en hårdt trængt branches overlevelse, det drejer sig om.

 

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Manglende sammenhold

Branchen mangler et pressions-middel:

Manglende sammenhold

svækker mulighederne!

Det er et par interessante historier, dagens udgave af Lastbil Magasinet bringer. Det er to indlæg, der rammer plet med hensyn til nogle af branchens største problemer, men det går desværre nok, som det plejer. Vi får nogle følelsesladede debatter, og så dør det ud i ingenting. Primært fordi der kun er en lille håndfuld politikere, som helhjertet, og uselvisk, vil yde en indsats for at skabe mere fair vilkår for de danske vognmænd, der kører med dansk-registrerede biler og aflønner eventuelle chauffører efter gældende danske overenskomster.

Vognmand Steen Tofteng fra Vallensbæk lægger ikke skjul på, hvorfor det er svært at skaffe chauffører. Vi har så mange regler, som ingen alligevel kan finde ud af. Og der er stort set ingen chauffører, der kommer hjem med en fuld løn. Der er strammet så meget på reglerne, at det er svært at udføre et stykke arbejde. Chaufførerne får bøder og skal have pungen med, når de går på arbejde. Steen Tofteng nævner et eksempel med en chauffør, som fik en bøde på 24.000 og dobbelt op for Steen Tofteng, fordi en chauffør, to gange på en måned, på en terminal flyttede sin bil få meter.

Det andet indlæg, som er et læserbrev fra tidligere Sorø-vognmand Erik Bangsbo, der fastslår, at det i bund og grund handler om branchens totale fravær af sammenhold. Vore såkaldte organisationers ekstremt manglende evne til at skitsere problemerne over for lovgiverne, politikernes fatteevne om, hvad der egentlig foregår, og det er måske nok det største problem og den største udfordring. Sidst, men ikke mindst, branchens indbyrdes konkurrence for at få deres egen forretning til at hænge sammen, så de kan få fred fra banken, fastslår Erik Bangsbo.

Hertil er vel blot at tilføje, at vi næppe vil opleve en samlet branchen, der sætter hårdt mod hårdt over for politikerne. For vi har ikke et eneste effektivt pressions-middel, da vi er totalt oversvømmet med underbetalte udenlandske vognmænd og chauffører, som hellere end gerne vil udføre transporterne. Det gør ikke situationen bedre, at der er forskellige holdninger i organisationernes ledelser. ITD, DI og Danske Speditører går en vej, mens DTL og FDL vil en anden vej og konstant arbejder på, at få bremset den sociale dumping og ulovlige cabotage-kørsel.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

kontrol

Skærpet kontrol er et blålys:

Behov for betydeligt flere

tungvogns-kontrollanter!

Det lyder besnærende, at Færdselsstyrelsen skærper kontrollen med tunge køretøjer, men glæden er begrænset, fordi Rigspolitiet åbenbart går mere op i at opfylde nogle måltal, frem for at iværksætte en markant og tilbundsgående kontrol. Det er naivt at tro på, at situationen bliver bedre af, at man har en målsætning om kontrol af cirka 5.000 danske og udenlandske køretøjer. Og hvad er et måltal værd, når kravet ikke er specifikt. Når man ved, hvor lang tid, der går med en tilbundsgående kontrol, og sætter det op med antallet af tungvognsbetjente, er der ikke tid nok til en effektiv kontrol.

Situationen bliver ikke bedre af, at man rundt om i landet også bruger betjente, som ikke har den specielle tungvognsuddannelse, og som derfor ikke er i stand til helt at gennemskue eventuelle ulovligheder. Den såkaldt skærpede kontrol, indføres via et direktiv 2014/47/EU fra 2018, som har fastsat nye krav til vejsidekontrol. Formålet er at skabe klarhed over, om de tunge køretøjer er i en teknisk sikker og miljømæssig acceptabel tilstand. Vejsidesynet er dermed et supplement til det periodiske syn, men effekten tvivler på man stærkt på i FDL.

Vi har gang på gang efterlyst en virkeligt reel skærpet kontrol, evnt. koblet sammen med et dansk BAG, men det vi oplever, er lappeløsninger, som putter blår i øjnene på de politikere, som for længst burde være trådt i karakter. Det siger FDL´s kontorleder Jens Groot, der samtidigt efterlyser et samlet branchemæssigt krav om at der bevilges den nødvendige økonomi til for alvor at effektivisere kontrollen. Der er alt for mange, der udnytter smuthullerne, og den overfladiske kontrol, til at snyde på bekostning af dem, der søger at efterleve love og regler.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

trafikplan

 

 Nu starter balladen om trafikkroner:

Rød bloks plan rammer

vejtrafikken benhårdt !

Det er med stor bekymring, FDL ser frem mod den tilbagerulning af den trafik aftale, som VKLA-regeringen, nogle måneder før valget, indgik med Dansk Folkeparti. Som vi tidligere har været inde på, vil den røde blok have markante ændringer, så nu er der lagt op til nogle manøvrer, hvor en stor del af de penge, der var afsat til vejnettet, om kort tid bliver kanaliseret over i kollektiv trafik. I går sagde transportminister, Benny Engelbrecht, at han begynder forfra med fordelingen af de ca. 100 milliarder kr., som indtil 2030 skal bruges for at optimere den trafikale infrastruktur.

Den kollektive trafik skal naturligvis opgraderes, men når fremkommeligheden på en stor del af vejnettet, bliver ringere og ringere, skaber rød bloks planer bange anelser. For der er ingen tvivl om, at S-regeringens støtter vil kræve i pose og sæk. Og tage sig godt betalt i et nyt forlig. Situationen bliver ikke bedre af, at Enhedslisten fortsat satser på at bruge mange milliarder på en tog Bro over Vejle Fjord. Et mega dyrt projekt, blot for at reducere togenes rejsetid Jylland- København med syv-otte minutter. Det er jo helt ude hampen, for at udtrykke det mildt.

Det eneste, der får lov at blive urørt, er aftalen om Togfonden fra 2014, og aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik fra 2012 – fordi der stadig er flertal i Folketinget for de to forlig. Men både Socialdemokratiets egen plan fra januar om at bygge nye motorveje, broer og jernbaner for i alt 70 mia. kr., og de blå partiers aftale om at bruge 112 mia. kr. på en lang række rafikprojekter, tages af bordet og genforhandles. Den melding har skabt vrede og bekymring i adskillige kommuner, og rød bloks plan vækker naturligvis også bekymring i vognmandsbranchen.

Socialdemokratiet går ind for mere, og bedre, kollektiv trafik. har indgået en, i øvrigt helt urealistisk, aftale med Enhedslisten, SF og De Radikale om at mindske udledning af drivhusgasser med 70 pct. frem til 2030. Det rammer den individuelle trafik, selv om Benny Engelbrecht fastslår, at fremtiden ikke handler om tog, busser og letbaner.

Fordi vi satser grønt, betyder det ikke, at asfalt er lig med sort. Der skal være asfalt, som elbilerne kan køre på. Jeg foretrækker ikke tog frem for biler, cykler frem for tog eller biler frem for cykler. Jeg er optaget af at få skabt et godt og sammenhængende transportsystem, understreger Benny Engelbrecht.

Og det kan vi så, med ministerens besynderlige snak om asfalt til elbiler, tænke lidt over!

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

indhold skrives her

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

ladeport 2

Beskæftigelsesminister afviser påstande:

Åbner ikke en ladeport

for billige udlændinge

Det er en interessant debat, der lige for tiden foregår mellem Ekstra Bladet og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard. Debatten er affødt af en lederartikel i Ekstra Bladet, hvoraf det fremgår, at den socialdemokratiske beskæftigelsesministervil åbne en ladeport for billig arbejdskraft.

Hvilket Peter Hummelgaard nu klart afviser. Ministeren mener, der er tale om en klar fordrejning af fakta, og det er han utilfreds med. Men debatten rejser ikke desto mindre nogle spørgsmål.

Jeg er i dagbladet Børsen korrekt citeret for at sige, at regeringen vil åbne ”millimeterpræcist” for den udenlandske arbejdskraft, der er brug for i virksomhederne, men alligevel konkluderer Ekstra Bladet, at regeringen vil åbne døren på vid gab for udenlandsk arbejdskraft, og det er ikke rigtigt, fastslår beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.

Alligevel konkluderer Ekstra Bladet, at jeg svarer ”groggy” på spørgsmålet, om regeringen vil åbne døren på vid gab for udenlandsk arbejdskraft.

Jeg gentager gerne, at regeringen på ingen måde vil åbne for en sådan ladeport for udenlandsk arbejdskraft. Først og fremmest har regeringen fokus på at opkvalificere ledige, så de får de efterspurgte kvalifikationer. Dernæst skal vi se på, om vi inden for EU kan finde den nødvendige arbejdskraft.

Først hvis det ikke er nok, retter vi blikket videre ud i verden og kun for at hente den arbejdskraft, som virksomhederne konkret mangler, understreger beskæftigelsesministeren.

Men spørgsmålet er, efter FDL´s opfattelse, så blot, hvordan regeringen vil håndtere egne ord om, at man klogt vil åbne for de hænder, der er behov? Men hvem skal vurdere, hvilken arbejdskraft, der er brug for. Er det ministeren eller DA, DI og Dansk Erhverv?

Det vil være en subjektiv afgørelse, som vil ramme mange danskere i bl.a. transportbranchen. Så det ville klæde ministeren snarest at gå i gang med at få opgraderet de ledige danskere i stedet for blot at tale om det – og skabe mere usikkerhed.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Ladeport

Beskæftigelsesminister afviser påstand:

Vil ikke åbne ladeport

for billige udlændinge

 
Det er en interessant debat, der lige for tiden foregår mellem Ekstra Bladet og beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard. Debatten er affødt af en lederartikel i Ekstra Bladet, hvoraf det fremgår, at den socialdemokratiske beskæftigelsesministervil åbne en ladeport for billig arbejdskraft.
 
Hvilket Peter Hummelgaard nu klart afviser. Ministeren mener, der er tale om en klar fordrejning af fakta, og det er han utilfreds med. Men debatten rejser ikke desto mindre nogle spørgsmål.
 
Jeg er i dagbladet Børsen korrekt citeret for at sige, at regeringen vil åbne ”millimeterpræcist” for den udenlandske arbejdskraft, der er brug for i virksomhederne, men alligevel konkluderer Ekstra Bladet, at regeringen vil åbne døren på vid gab for udenlandsk arbejdskraft, og det er ikke rigtigt, fastslår beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard.
 
Alligevel konkluderer Ekstra Bladet, at jeg svarer ”groggy” på spørgsmålet, om regeringen vil åbne døren på vid gab for udenlandsk arbejdskraft.
 
Jeg gentager gerne, at regeringen på ingen måde vil åbne for en sådan ladeport for udenlandsk arbejdskraft. Først og fremmest har regeringen fokus på at opkvalificere ledige, så de får de efterspurgte kvalifikationer. Dernæst skal vi se på, om vi inden for EU kan finde den nødvendige arbejdskraft.
 
Først hvis det ikke er nok, retter vi blikket videre ud i verden og kun for at hente den arbejdskraft, som virksomhederne konkret mangler, understreger beskæftigelsesministeren.
 
Men spørgsmålet er så blot, hvordan regeringen vil håndtere egne ord om, at man klogt vil åbne for de hænder, der er behov? Men hvem skal vurdere, hvilken arbejdskraft, der er brug for. Er det ministeren eller DA, DI og Dansk Erhverv?
 
Det vil være en subjektiv afgørelse, som vil ramme mange danskere i bl.a. transportbranchen. Så det ville klæde ministeren snarest at gå i gang med at få opgraderet de ledige danskere i stedet for blot at tale om det – og skabe mere usikkerhed.
 
Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Bremse-problematik

Urimeligt ansvar for bremse-bøder:

På tide, at færdselsloven

tilpasses virkeligheden !

Efter at vi nu i årevis, eller rettere årtier, med jævne mellemrum har debatteret omkring de evigt tilbagevendende problemer med bremseeffekt, er det efter FDL´s opfattelse på tide, at politikerne og embedsmændene tilpasser færdselsloven til den virkelige verden. Det fastslår kontorleder Jens Groot, der er grundigt træt af, at hverken politikere, betjente eller embedsmænd lytter til branchefolk med kendskab til bremse-problematik.

Chauffører og vognmænd skal altså ikke ansvarligholdes for ”ikke synlige” fejl og mangler på transportmateriel, som de lejlighedsvis trækker efter deres lastbil for en speditør, siger Jens Groot. Det ansvar kan kun påhvile den, der i Centralregisteret for Motorkøretøjer, er registreret som bruger. Det er ikke længere en selvfølgelighed at vognmanden er registeret bruger af det påhæng, som trækkes efter den lastbil, han er registreret, bruger af.

Men der er også andre steder hvor ansvarsproblemet kan forekomme, fortsætter Jens Groot. For ved overtagelse af en læsset, lukket og plomberet løstrailer, uanset type, er det ikke muligt for vognmand eller chauffør at kontrollere indhold og surring af gods. Er det afsender, som har foretaget blæsningen, f.eks. ved selve produktstedet, og efterfølgende lukket og plomberet løstraileren. I de tilfælde har transportøren ingen mulighed for kontrol.

Et eksempel kan være tophængt fersk kød, for er kroge og juletræer nu også låst fast de rigtige steder, så læsset ikke forskubber sig ved bremsning eller retningsskift med vælteulykker til følge. Et andet eksempel kan være jernprofiler, læsset ind midt i en skibscontainer uden surring overhovedet, og containeren lukket og plomberet. Tidligere var det chauffører, som læssede godset og leverede det hos modtagerne. I de tilfælde, er ansvarsplaceringen rigtig.

Med de nuværende transportløsninger, hvor rigtigt mange selvkørende vognmænd, og endnu flere chauffører, dagligt flytter rundt med læssede løstrailere, er det jo en kendsgerning, at disse trailere både er lukkede og plomberet. Det er end ikke muligt for vognmand eller chauffør lige at kikke ind i traileren for at kontrollere om gods og surring nu også er, som loven, og er transportdokumenterne, fastslår. Derfor skal vi have loven tilpasset, siger Jens Groot.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Bøde-inddrivelser

Det ny EU-bødedirektiv:

Parkeringsbøder bør

naturligvis inddrives

Efter FDL´s opfattelse, er det positivt, at det ny EU-direktiv, der omhandler inddrivelse af bøder på tværs af landegrænserne, er vedtaget. Det store spørgsmål er så blot, om man vil føre vedtagelsen helt ud i livet, og sørge for at inddrive de mange, store, bøder, der herhjemme er udstedt til mange udenlandske vognmænd og chaufførers ulovlige parkeringer.  Teksten i direktivet er desværre noget uklar, fordi den omhandler trafiksikkerhedsmæssige forseelser – og det punkt kan ulovlig parkering næppe kategoriseres under. Men parkeringer i nødspor, tangerer vel under alle omstændigheder det trafiksikkerhedsmæssige.

Det er ikke overraskende, at en lovtekst er skrevet, så der er smuthuller til dem, der vil snyde, men når man har indgået en aftale om inddrivelse af bøder for trafikforseelser, burde det være logisk, at man også begynder at inddrive penge for de mange ulovlige parkeringer, vi i alt for lang tid, har oplevet. Det siger FDL´s kontorleder, Jens Groot, og fortsætter: Vi har forgæves søgt at få svar på, hvor mange penge, den danske stat er gået glip af, fordi bøder ikke er opkrævet, men det er givetvis meget store beløb, det drejer sig om. Det er heller ikke tilfredsstillende, at myndighederne på denne måde udøver forskelsbehandling.

Man kan jo heller ikke lade være med at tænke, og håbe, om nummerplade-scannere nu også vil blive anvendt i forbindelse med inddrivelse af manglende bødebetalinger. For det er vel en form for efterforskning, som Rigspolitiet fortalte om på mødet hvor introduktionen af nummerplade-scannerne blev givet. En effektiv nummerplade-scanning af alle danske grænser og knudepunkter vil med garanti fange alle de gengangere, som vil snyde sig fra den danske lovgivning, understreger Jens Groot.

fakta om bødedirektiv

  • Formålet med CBE-direktivet er ifølge direktivets artikel 1 at sikre et højt

beskyttelsesniveau for alle trafikanter i Unionen ved at fremme grænseoverskridende

udveksling af oplysninger om trafiksikkerhedsrelaterede færdselslovsovertrædelser.

  • Fremme håndhævelse af sanktionerne i de tilfælde, hvor en overtrædelse er begået med et

køretøj, der er registreret i en anden medlemsstat end den, hvor overtrædelsen er begået.

  • Efter artikel 2 finder direktivet anvendelse på følgende trafiksikkerhedsrelaterede

færdselslovsovertrædelser:

  • a) hastighedsovertrædelser.
  • b) undladelse af at bruge sikkerhedssele
  • c) undladelse af at stoppe for rødt lyssignal
  • d) spirituskørsel
  • e) kørsel under påvirkning af stoffer
  • f) undladelse af at bruge styrthjelm
  • g) ulovlig brug af kørebane
  • h) ulovlig brug af mobiltelefon eller anden kommunikationsanordning under kørslen.
  • Det fremgår af præambel nr. 9, at dette gælder, uanset om den trafiksikkerhedsrelaterede

færdselslovsovertrædelse i den pågældende medlemsstat behandles som en

administrativ forseelse eller som en straffesag.

 

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Minister

Forståelig debat om ny transportminister:

Var Heunicke for tæt på

vognmands-branchen?

Det har skabt  debat inden for vognmands-branchen, at Benny Engelbrecht blev udnævnt til transportminister i stedet for Magnus Heunicke, der, som en tidligere, og i øvrigt vellidt, transportminister, ellers lignede en oplagt favorit. Gætterierne om, og skuffelsen over, hvorfor det blev Benny Engelbrecht, er forståelige. Nøgternt bedømt har Benny Engelbrecht gode papirer, og er kendt som en flittig og håndfast minister, som er god til at sætte tingene på plads. Så Engelbrecht skal selvfølgelig have en fair chance for at bevise, at han nu også vil, og er i stand til, at rydde op.

Jeg forstår godt dem, der undrer sig, og uden at kritisere den ny transportminister, er jeg ikke i tvivl om, at forbigåelsen af Magnus Heunicke var fuldt bevidst, for han var for tæt på vognmandsbranchen, siger FDL´s formand, Christian Jensen. Det samme skete for tidl. kulturminister Mogens Jensen. Jeg tror, det er et pres fra SID, som ikke har ønsket en lidt for transportvenlig minister.  Det er i hvert fald naturstridigt, at en politiker, som kender branchen, og til branchens store problemer, bliver minister i et andet ministerium, og det er jeg ikke tilfreds med.

Ikke et ondt ord om Benny Engelbrecht. Han er sikkert en udmærket minister med stor erfaring, men det er ikke særligt smart, at branchen, hver gang en ny minister udnævnes, nærmest skal begynde forfra for at sætte ministeren ind i branchens værste problemer. Den slags er ikke rettidig omhu, vil vi fra FDL´s side godt understrege. Vi er naturligvis spændt på, hvordan Benny Engelbrecht vil tackle branchens problemer, for der er virkeligt behov for at få ryddet op i problemerne med social dumping, ulovlig cabotage og skærpet kontrol, fastslår Christian Jensen.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Skærpet kontrol

FDL til ny minister om grænseoverskridende kørsel:

Behov for en betydeligt

skærpet kontrolindsats

Midt i en ørkesløs debat omkring lastbilchaufførers grænseoverskridende arbejde, er der fortsat forvirring om, hvordan man skal se på, hvilke ansættelsesforhold, der er gældende for den enkelte. Det afføder især vigtige spørgsmål frem om, hvornår en chauffør kører internationalt, og hvornår chaufføren udstationeret arbejdstager, og hvornår er en udenlandsk chauffør en herboende arbejdstager? Det er, efter FDL´s opfattelse, underligt med den usikkerhed, for teksten om emnet, er ellers klar nok. Men det skaber nok forvirring, at visse firmaer/selskaber gør, som de vil, fordi der ikke er effektiv kontrol med tingene.

Når en EU-lastbilchauffør er ansat i en for ham national EU-virksomhed, som fra den nationale hjemmeadresse styrer lastbilerne og chaufførerne, er der tale om et national ansættelsesforhold, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Det vil sige, at chaufføren er underlagt nationale love og regler omkring ansættelsesforhold, og arbejdsbeskyttelses regler. Hvis en EU-lastbilchauffør er ansat i en vikar/postkasse firma i et EU-land og kontinuerligt styres og disponeres fra et andet EU-land end ansættelseslandet, er det EU-land, hvor bilchaufføren disponeres, altså tilhørsstedet. Det fastslår ”DOM AF 15.3.2011 – sag C-29/10”.

Hvornår er en chauffør så enten at betragte som udstationeret arbejdstager, som fastboende arbejdskraft, eller international lastbilchauffør, fortsætter Jens Groot. Et glimrende eksempel er Contrans A/S, Kolding, som dagligt har fuld kontrol over lastbiler og lastbilchauffører fra virksomheden SC Henrik Hansen SRL, Satu Mare, Romania. Virksomheden er  i Trafikstyrelsen, registeret som chauffør-vikarvirksomhed. Hos Contrans A/S i Kolding er tingene sat i system, hvor der i en uendelighed, byttes lastbil/trækker, der byttes trailere, der byttes chauffører, og alt er sat i system.

En chauffør fra chaufførvikarvirksomhed S.C. Henrik Hansen S.R.L., Pricipala 19, Cidreag, Satu Mare, Rumænien, kan kontinuerligt arbejde ulovligt 365 dage årligt, i Danmark. Det kræver blot, at chaufføren betjener en udenlandsk registeret lastbil, som kører cabotage/kombinations-transport i Danmark. Som alle kan se, har man campinglignende forhold hos Contrans. FDL har adskillige gange søgt at råbe de ansvarlige myndigheder op, men der sker intet. Det er dybt beskæmmende, at det offentlige ser gennem fingre med den slags, som udkonkurrerer seriøse danske vognmænd og chauffører, så derfor opfordrer vi den ny transportminister til at skærpe kontrollen, siger Jens Groot.

(http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:62010CJ0029&from=DA)

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk