Klimaplan

Regerings-aftale uden konkrete tal:

Urealistiske klimamål

koster en bondegård!

Det gik som ventet med hensyn til den ny aftale, som gør Mette Frederiksen til statsminister efter Lars Løkke Rasmussen. En gennemgang af den 18-siders lange fælles erklæring, er flere steder meget upræcis, og intet sted i aftalen er der noget konkret om, hvordan man vil finansiere de mange forslag/aftaler. Selv om de radikale fik sat deres fingeraftryk, har SF og Enhedslisten størst grund til at juble. Men med risiko for at blive beskyldt for at være sortseer, tør jeg godt vædde på, at det inden længe kan blive endog meget op ad bakke for Mette Frederiksen. For hvor skal pengene mon komme fra, når aftalen skal munde ud i realiteter?

Den ny klimaplan med den grønne omstilling, virker på flere områder totalt urealistisk, og den vil koste trecifrede milliardbeløb.  Selv om der i den fælles aftale står, at der hurtigst muligt skal laves en politisk aftale, som sikrer bilbranchen, bilejerne, bilbranchen og f.eks. vognmandsbranchen en vis tryghed, er der al mulig grund til at være skeptisk. For det tankevækkende, og skræmmende, at der i hovedpunkterne kun står, at der skal investeres i kollektiv trafik og cyklisme. FDL er enig i, at den kollektive trafik skal forbedres, men det skal altså ske på en måde, så det ikke går ud over den individuelle godstransport, som bærer Danmark.

Aftalen om, at Danmark i 2030 skal have reduceret drivhusgasserne med 70 procent, afvises af både professorer og økonomer. Det kræver virkemidler, som endnu ingen kender, og af samme årsag, kan der ikke siges noget om, hvor store omkostningerne bliver. Som et led i den grønne mobilitetsplan, vil man iværksætte de nødvendige initiativer med henblik på en omstilling af transportsektoren og for at sikre flere langt flere elbiler. Der skal desuden indføres et totalt stop for salg af nye diesel- og benzinbiler fra 2030 samt indføres skærpede miljøzoner. Mern også her, mangler vi konkrete bud på, hvordan de ambitiøse mål skal finansieres.

Selvfølgelig skal den ny regering, og dens aftalepartnere, have en fair chance for at omsætte teori i praksis, men jo længere tid, der går, inden vi får konkrete bud på omkostningerne, desto større usikkerhed skabes der, ikke mindst hos vognmænd, som samlet set bruger mange milliarder på nye, og miljøvenlige vogntog. Vi får det første fingerpeg, når det ny budget skal aftales, og her bliver det rigtigt op ad bakke for Mette Frederiksen. Det er givet, at hun ikke kan indfri alle sine valgløfter og løfterne i den aftale, der i aftes blev underskrevet. Det eneste, der er sikkert, at finansieringen af de mange tiltag, gør det dyrere at være dansker.

Kommentar af Preben von Skjoeth  

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Infrastruktur

FDL´s velkomst til den ny regering:

Katastrofalt, hvis ikke

vejnettet opgraderes!

Så fik, især de radikale og Enhedslisten, presset Mette Frederiksen til at løbe fra nogle af hendes valgløfter, og derved er Mette Frederiksen nu i stand til at danne en socialdemokratisk ledet mindretalsregering. FDL ønsker naturligvis Mette Frederiksen til lykke med resultatet, men sender samtidigt en opfordring om, at den ny regering ikke glemmer behovet for den bedre vejmæssig infrastruktur.  Opfordringen kommer i kølvandet på en udmelding fra Enhedslistens Henning Hyllested, som varsler gang i projektet med den enormt kostbare investering, som en tog bro over Vejle Fjord, vil betyde.

Et milliardprojekt for blot at afkorte rejsetiden med syv-otte minutter, ligner rent galmandsværk, ikke mindst i betragtning af, hvor dårligt fremkommeligheden er ret mange steder på det danske vejnet.  Det siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Det er OK med flere penge til kollektiv trafik, men trafikken vil helt sande til, hvis ikke der kommer gang i flere vejprojekter, som den forrige regering og DF lagde op til. Enhver, der færdes på vejnettet, oplever dagligt kødannelser, som koster den enkelte tid og penge, og samfundet trecifrede milliardbeløb. Kødannelser svækker samtidigt bestræbelserne på et bedre miljø.

Man skal være mere en bare lidt naiv, hvis man tror, at den kollektive trafik på kort tid kan afhjælpe tilsandingen på de danske motorveje, fortsætter Jens Groot. Alle storbyer langs E45 og E20 har daglige trængsels problemer, og det samme gælder flere steder øst for Storebælt og omkring Storkøbenhavn. Det er problemer, som ikke kan afhjælpes af en jernbanebro over Vejle Fjord eller andre fjollede tiltag som f.eks. prestigeprojektet over Femern. Hvis man ikke får løst de akutte trængselsproblemer, ”dør patienten”, og jo længere man skubber problemerne foran sig, kan man kun lappe de huller, der opstår.

FDL har gentage gange efterlyst penge til flere, og bedre rastepladser med ordnede toiletforhold. Det undrer mig meget, at Vejdirektoratet nu udtaler sig om, at behovet for flere toiletter langs vejnettet, og muligheden for at finde dem, ikke er tilstede. Det siger man, til trods for, at de chauffører, som dagligt færdes på det danske vejnet, efterlyser toiletter der, hvor de skal holde rest eller overnatte. Ja. Så må man tage sig til hovedet og spørge, om embedsmandsvældet nu er blevet både blinde og døve? Nogen bør give akademikerne et kursus i at lytte, og lære, af de helt basale behov, som vognmænd og chauffører har.

 

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Satser Mette

Stadigt langt fra økonomisk løsning:

Satser Mette Fr. mon på at

forsætte i Løkkes fodspor?

Socialdemokratiets forkvinde, Mette Frederiksen, fastholder, at hun er optimistisk med hensyn til at finde fælles fodslag med SF, Enhedslisten og de radikale. Og det til trods for, at vi endnu ikke har fået bare en antydning af, hvordan alle de fire partiers store valgløfter skal finansieres. Men trods Mette Frederiksens optimisme, er det bekymrende, at Mette nu mener, at man bør løse finansieringen hen ad vejen i takt med iværksættelsen af de nye forslag. Derved fortsætter Mette Frederiksen nu desværre i VKLA-regeringens fodspor.

Det klart, at vi skal være sikre på, at tingene kan finansieres, og at vi kan leve op til alle ambitionerne. Det er noget af det, der snerper til nu, siger Mette Frederiksen, som tidligere har understreget, at det også er en mulighed for løbende at få aftalt de økonomiske løsninger på initiativerne. De radikale har flere gange meldt ud, at finansieringen skal være på plads, for at man kan indgå eventuelle aftaler, men da der ikke foreligger konkrete bud på, hvor dyrt de nye tiltag bliver, og hvordan de skal finansieres, er det svært at blive enige.

Det gør ikke sagen lettere, at SF og Enhedslisten er uenige om krav fra Det radikale Venstre om at øge arbejdsudbuddet med 30.000 personer. Pernille Skipper fastslår, uden tøven, at det er absolut No-Go! Omvendt hopper kæden af for Skipper, som vil tvinge flere på deltid til fuldtidsarbejde. Det er rendyrket Putin-strategi. Der er også stor uenighed til SF´s krav om minimumsnormeringer. Ud over disse punkter, har forhandlingerne afsløret store uenigheder om udlændingene. Derfor ser det svært ud, med mindre man løber fra de fine valgløfter.

Og så er alt, uanset om det er blå eller rød blok, ved det gamle! Der er i hvert fald ikke meget statsminister-format over Mette Frederiksen, hvis gentagne udsagn om, at det går godt, lyder en anelse pinligt.

NB.

Det er sjældent, jeg er enig med Morten Østergaard, men hatten af for Mortens krav om, at der skal være økonomisk dækning for de store, og meget dyre valgløfter!

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Trafikforlig

Infrastruktur

Fatal skiltning

Fatal skilt-ændring på statens rastepladser:

Campister har frit spil på

lastbilernes P-plads-båse

Efter at Vejdirektoratet har ændret skiltningen på samtlige statens rastepladser, er der pludseligt lagt op til, at campisterne overtager de tidligere parkeringspladser, som var forbeholdt lastbilparkering. De tidligere markerede lastbil-parkeringsbåse findes ikke mere. Nu er de blot markeret med et P – og en tidsbegrænsning på 25 timer. Hvilket er ensbetydende med, at alle type biler, som ikke overskrider markeringen af båsene, frit kan parkere der, da de 25 timer gælder for alle parkerede biler.

Det er både rystende, og uforståeligt, at Vejdirektoratet har foretaget denne ændring, siger en frustreret Jens Groot, kontorleder hos FDL. Ikke mindst i betragtning af, at man i Vejdirektoratet er vidende om, at parkeringsproblemer for lastbiler i daglig drift er enorme på både E 20 og E 45 fra Kolding op til Aahus nord, samt flere steder øst for Storebælt. Det ved alle, som, i aften- og nattetimer, kører på disse strækninger, og vi oplever endnu en komplet idiotisk skrivebordsafgørelse.

Derfor er det relevant at spørge, hvor vores politikere er i denne sag? FDL er godt klar over, at der ikke sker noget under regeringsforhandlingerne, men det ville være yderst interessant at få svar på, om det er med politikernes velsignelse, direktoratet har foretaget disse ændringer, fortsætter Jens Groot. Kan ledelsen i Vejdirektoratet enerådigt skalte og valte med lastbilernes parkeringsmuligheder? Eller er det FDM og Dansk Camping Union, som styrer dette besynderlige forløb?

Vi ved af gode grunde ikke, om transportminister Ole Birk Olesen sover godt om natten, men det er i hvert fald indlysende, at han har sovet i timen ved at acceptere denne helt urimelige behandling af de mennesker, som via transport af gods, holder Danmark i gang, igen skal holde for. Det er efter FDL´s opfattelse mildest talt uartigt, fordi det forringer mulighederne for at holde lovpligtige pauser og hvil. Så det er helt klart en OM´er for både embedsmændene og politikerne.

Det er fatalt, at en transportminister kan godkende en ordning, som alt andet lige øger risikoen for mega store køre- hviletidsbøder bøder, til dem, der ikke kan få en ledig plads til at holde hvil og pauser. Når man ved, at et manglende, og godkendt, natligt hvil, nemt kan udløse en bøde i størrelsen 15.000 kr. Fortjener vognmands-erhvervet virkeligt så ligeglade politikere? Nej. Og svaret herpå må ganske enkelt være, at de passive politikere, fortjener et velplaceret lods i rumpen.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Manipulation

Venstrefløjen bruger forkerte tal:

Grove manipulationer med

miljø- og klimamålsætning

Til trods for, at Paris-aftalen ikke siger andet, end at vi skal holde den globale, og menneskeskabte, opvarmning under to grader, og helst under 1,5 grad, kører visse miljøfanatikere i Det ”radigale” Venstre og Enhedslisten frem med, at vi skal op på 70 procent for at leve op til Paris-aftalen. Især virker Pernille Skipper og Morten Østergaard, med det lidet prangende øgenavn Muhammed Østergaard, på et ekstremt hysterisk niveau, og FDL har tidligere sat spørgsmålstegn ved, hvor meget Skipper og Østergaard egentlig ved om miljø og klima.

Det ville nok være en god ide, hvis partierne holdt sig til de faktiske kendsgerninger, i stedet for at buldre løs og manipulere borgerne til at tro, at verden er af lave, hvis ikke Danmark er EU´s miljøduks.  Socialdemokratiet, SF og Enhedslisten er, som vist alle ved, enige om, at Danmark skal reducere sit CO2-udslip med 70 pct. i 2030.

Alt sammen med begrundelse om, at det er nødvendigt for at leve op til Danmarks forpligtelser i den internationale Paris-aftale. Men der står intet om, at vi skal have mindre udledninger med en bestemt procent i 2030, 2040 eller 2050.

Til trods for, at flere anerkendte miljø-eksperter har fastslået, at man ikke kan bruge Paris-aftalens ordlyd til at agitere for konkrete reduktionsmål, gentog den ”radigale” Morten Østergaard forleden, at en 70 procents reduktion, først og fremmest handler om at nå målsætningen i Paris-aftalen. Det er en kendsgerning, at Danmark og EU har sat et målet om en reduktion på 40 pct. i 2030. Når Østergaard og Skipper direkte manipulerer med klima- og miljøpolitikken, hvor meget kan vi så i øvrigt stole på deres ofte meget teoretiske udmeldinger?

Min tvivl er i hvert fald skærpet!

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Regeringsforhandlinger

Håbløse forslag om kørselsmønstre.

Nu, du skal stå fast, Mette!

I takt med, at stadigt flere økonomer og eksperter advarer mod at politikerne skal lægge for meget i Road Pricing og elbildrift, tegner der sig et endnu klarere billede af, hvor uforberedte akademikertyperne i Folketinget er. Som FDL fra første færd, fastslog, er det urealistiske drømmescenarier, de yderste venstrefløjspartier plus det såkaldte alternativ kommer med. Alt sammen for at alle vil være mest grøn. Og være duks for hele EU, mens østlandene griner deres røv i laser.

Det er tydeligt, at ingen af forslagsstillerne til Road Pricing og elbildrift, virkeligt har dykket ned i substansen med hensyn til omkostningerne, som for den menige dansker vil betyde væsentligt højere skat og afgifter. Har de ”glemt”, at den grønne omstilling for længst er indledt. Bilfabrikkerne ofrer milliarder på at gøre bilerne miljøvenlige, og det eneste sted, der kan spares, er ved at reducere privatbilismen. Men er et indgreb i den personlige danskers frihed, så den går ikke.

Mette Frederiksen har, igen og igen, fremhævet, at den ændrede kurs ikke må ramme skævt, og hvis hun vil leve op til det løfte, er det NU, hun skal stå fast. For hvis hun giver efter, eller går på kompromis, med de ”radigale” og Enhedslisten, løber hun fra de fine løfter i valgkampen. Så drop snakken om Road Pricing, og find en løsning på elbildriften, som ikke kommer til at koste det hvide ud af øjnene. Alene etablering af de nødvendige lade standere, koster mange milliarder.

Omkostningerne ved at købe al den eksterne strøm, som vi ikke selv har, tør end ikke økonomer givet et bestemt bud på. Men det bliver dyrt, rigtigt dyrt. Og lad så være med hele tiden at give biltrafikken og landbruget skyld for alverdens ulykker, for der er rigtigt mange andre områder, hvor der skulle sættes ind. Danske vognmænd lever i hvert fald op til et fornuftigt miljøansvar, da bilerne, som også EU kræver, bliver renere og renere. Derfor er der ingen grund til at stramme skruen.

Så stå fast, Mette!

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

road

Road pricing igen på bordet:

Ideologi kontra sund fornuft

Der er vist ingen, der er i tvivl om, at de fortsatte regeringsforhandlinger er en kamp mellem ideologi og sund fornuft. For flere af de krav, som Enhedslisten SF og de ”radigale” har fremlagt, er så urealistiske, at det skriger til himlen. Det virker nærmest som om Morten Østergaard og Pernille Skipper er ultimative i deres krav for at kunne støtte en ren socialdemokratisk regering.

Som FDL tidligere har været inde på, har vi alle en pligt til at værne om miljøet, men det er ubegribeligt, at den yderste venstrefløj nærmest er hysterisk, blot for at man kan ”prale” med at være duks i EU. Lidt mere realitetssans ville unægteligt gavne den fremtidige dialog. For som situationen er lige nu, behøver man ingen studenterhue for at forudse, at alle må give sig,

Det kom i løbet af weekenden frem, at støttepartierne vil indføre Road pricing, men det vil kræve en total omlægning af skatter og afgifter for alle typer biler. Nu er snakken om Road pricing ikke ny, men nu forstærkes den, fordi venstrefløjen helt åbenlyst til have biltrafikken til at betale for nogle af de rigtigt mange milliarder, som der mangler for at kunne finansiere de urealistiske miljøkrav.

FDL siger klart nej til Road pricing, ikke mindst fordi vognmandsbranchen i forvejen er plaget af høje afgifter. Hvis der skal indføres Road pr icing, er det en betingelse, at hele afgiftssystemet ændres, og det kommer til at koste dyrt. Mange trafikanter vil vælge alternative ruter, og Road pricing vil fordyre godstransport på gummihjul. Det er så let at kræve Road pricing, men åbenbart svært for venstrefløjen at erkende hele problematikken med hensyn til finansiering og til at undgå en forskelsbehandling af dem, der bor i yderområder.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Chaufføruddannelser

Chauffør-uddannelser skal i fokus:

FDL kræver harmonisering

samt mere ensartet kontrol

Kravene til uddannelse som lastbilchauffør i Danmark, er omfattende og langvarige. En sådan uddannelse står i en skærende kontrast til nogle af de såkaldte uddannelser, som mange østeuropæiske chauffører har papir på. Det er derfor yderst forståeligt, at mange østeuropæiske chauffører har svært ved at tackle eventuelle problemer. Og det er mindst lige så forståeligt, at mange, som FDL, efterlyser en harmonisering af hele den europæiske chauffør-uddannelse.

Hvis du i Danmark vælger en kort uddannelse, kan det gøres på under et år, men hvis du ønsker at blive faglært og få et svendebrev, tager det oftest lidt længere. Der findes uddannelser som varer op til 3,5 år i alt, siger FDL´s kontorleder Jens Groot, der også understreger, at det er meget utilfredsstillende med den ekstremt store niveauforskel, man oplever inden for EU. Det er et stort problem, men selv hvis alle EU-lande følger de samme regler, hvem skal så kontrollere?

Følger alle EU-lande ”Vejledning til bekendtgørelse nr. 1327 af 29. november 2017 om kvalifikationskrav til visse førere af køretøjer i vejtransport”, ville der måske være håb forude, men så let er det desværre ikke. Bl.a. fordi kontrollen er hullet som en si, hvorved mange ukvalificerede slipper gennem nåleøjet – eller snarere den store ladeport, som appellerer til omgåelser. Nu har vi, igen, kunnet læse om udenlandske lastbilchauffører, som har opført sig tåbeligt i Danmark.

Men trods stor presseomtale, er det åbenbart ikke noget, som vores politikere har lyst til at beskæftige sig med. I Bogense oplevede de på campingpladsen en udenlandsk chauffør, som ikke kunne finde ned til færgen, han skulle sejle til Tyskland. Han evnede ikke at vende lastbilen, så han kunne komme ud fra campingområdet igen. Efter han havde været kørt op i blomsterbedet og påkørt en lygtepæl, besluttede campingchefen at kontakte politiet.

Betjentene konstaterede en promillegrænse over 5% og konfiskerede lastbilens nøgler til opbevaring på Odense Politistation. Samtidig kontaktede politiet vognmanden i Ungarn og aftalte med ham, at en anden af vognmandens chauffører kunne afhente de beslaglagte nøgler, for at fjerne lastbilen fra campingområdet i Bogense. Den ny chaufførs evner til at køre lastbil var ikke bedre, end den første promilleramte chaufførs. Så campingchefen kontaktede igen politiet.

Med hjælp fra en campist med stort kørekort, lykkedes det at få lastbilen ud i industrikvarteret. Det er ikke et enestående eksempel på manglende kørselsevner. Masser af videoer på de sociale medier, viser det samme og når vi så kan læse og høre, at man i nogle af de nye EU-lande, på ingen tid, frit kan erhverve alle de kort og tilladelser, det kræver at køre international godstransport i EU. Så er det vi i FDL spørger: Hvem kontroller? Og hvor er EU?

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk