eu

el-drift

Mere kontrol

politiopgaver

Femern-projekt

Ny dyster tysk Femern-rapport:

Eksperter tror ikke Femern

er økonomisk bæredygtig !

I en tid, hvor politikerne debatterer flere penge til miljø og velfærd, er det rystende, at hverken socialdemokraternes, Venstres og Dansk Folkepartis tillid til prestigeprojektet Femern, er svækket. En ny dugfrisk tysk rapport understreger klart, at skatteborgerne risikerer en ekstraregning på danmarkshistoriens største anlægsprojekt.

Ifølge den ny tyske rapport, som Jyllands-Posten citerer, står tunnelen under Femern Bælt til at miste så mange passagerer, at man vil gå glip af omkring en fjerdedel af de forventede årlige indtægter.

Det rykker i afgørende grad ved vurderingen af, om projektet overhovedet hænger økonomisk sammen, siger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på Københavns Universitet. Han bakkes op af flere eksperter. På baggrund af den tyske prognose er der en væsentlig risiko for, at de danske skatteborgere bliver nødt til at træde til og betale for at redde projektets økonomi, siger Mogens Fosgerau.

De tyske myndigheder i Slesvig-Holsten har hyret konsulenthuset Pwc til at analysere, om færgeselskabet Scandlines fortsat vil sejle, når tunnelen efter planen åbner i 2028. Hidtil har det danske projektselskab Femern A/S regnet med, at færgeruten lukker, men ifølge Pwc’s estimater kommer Scandlines til at sejle videre med 593.000 personbiler og 280.000 lastbiler om året.

Det svarer til, at Femern A/S må vinke farvel til årlige indtægter på omkring 880 mio. kr. Femern A/S oplyser, at man ikke vil forholde sig til Pwc-rapportens konklusioner. Kommunikationschef Tine Lund-Bretlau fremhæver over for Jyllands-Posten, at flere danske analyser har vist, at Scandlines vil lukke færgeruten.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Social Dumping

Problematisk kamp mod social dumping:

Det er alt for tidligt at juble

Det er fuldt forståeligt, at flere organisationer, vognmænd og danske chauffører, venter sig meget af det seneste politiske udspil om social dumping. Men det er desværre alt for tidligt at juble, for det har før vist sig, at politikerne, selv i flertals-situationer, er løbet fra deres løfter. Hvilket vi har oplevet gang på gang, og vel at mærke fra de selvsamme politikere, som på foreningernes generalforsamlinger og årsmøder, fortæller, hvor meget, de har knoklet, og gjort, for den danske vognmands-branche.

Men dykker man ned i substansen finder man hurtigt ud af, at det er så som så med at opfylde de gyldne løfter. Præcis, som det har været i de seneste årtier. Løfter, når der er presse på, tavshed, når mikrofoner og kameraer er slukket. Nøgternt bedømt, er det notorisk forsvindende lidt, der er sket efter regeringens gamle bevilling af millioner til bekæmpelse af social dumping. Derfor har FDL, gentagne gange rejst spørgsmålet om, hvad de mange penge, der var afsat, reelt er brugt til. For den sociale dumping lever i bedste stil.

Det lyder naturligvis besnærende, at kravene om RUT-registrering nu skal skærpes. Og at kontrollen med RUT også skærpes. Men i FDL, er vi fortsat skeptiske, og det gælder ikke mindst med hensyn til kontrollen. For netop en nødvendig, klart skærpet kontrol, har i årevis, trods talrige politiske løfter, været en mangelvare. Det er ikke svært at finde årsagen, for der er kun en fire-fem politikere fra Enhedslisten, Dansk Folkeparti, SF og Socialdemokratiet, som helhjertet kæmper for at redde de rigtige danske vognmænd.

Det store flertal er mere tilbageholdende, fordi visse politikere, især fra Venstre, er på ”lønningslisten” hos bl.a. ITD. Det er naivt at tro, at politikere, der får klækkelige valgtilskud fra ITD, modarbejder ITD, DI Transport og Danske Speditører. For de skal jo levere varen for ikke at miste deres økonomiske tilskud. Det er svært at tjene to herrer. Derfor interesserer økonomisk støttede politikere sig ikke for de danske vognmænd, der kæmper en unfair kamp mod danske kolleger med hvidplade biler og postkasseselskaber.

Undskyld udtrykket, men Fanden forstå, at vi finder os i det politiske skuespil. Hvor er den solidariske enighed blevet af? Forsvandt den med tidligere tiders sammenhold eller bare stille og roligt. Alle taler om bedre forhold, men ingen har gjort nok for at få ørenlyd. Det er positivt, at flere organisationer, heriblandt ikke mindst  FDL, og  DTL, har brugt, og fortsat bruger mange kræfter og timer på at bearbejde politikerne, men det svækker alle gode kræfter, så længe dyrt betalte lobbyister har så stor indflydelse, at de i årevis har kunnet bremse for nødvendige tiltag.

Husk det, når du sætter dine kryds den 5. juni.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

Social Dumping

Problematisk kamp mod social dumping:

Det er alt for tidligt at juble

Det er fuldt forståeligt, at flere organisationer, vognmænd og danske chauffører, venter sig meget af det seneste politiske udspil om social dumping. Men det er desværre alt for tidligt at juble, for det har før vist sig, at politikerne, selv i flertals-situationer, er løbet fra deres løfter. Hvilket vi har oplevet gang på gang, og vel at mærke fra de selvsamme politikere, som på foreningernes generalforsamlinger og årsmøder, fortæller, hvor meget, de har knoklet, og gjort, for den danske vognmands-branche.

Men dykker man ned i substansen finder man hurtigt ud af, at det er så som så med at opfylde de gyldne løfter. Præcis, som det har været i de seneste årtier. Løfter, når der er presse på, tavshed, når mikrofoner og kameraer er slukket. Nøgternt bedømt, er det notorisk forsvindende lidt, der er sket efter regeringens gamle bevilling af millioner til bekæmpelse af social dumping. Derfor har FDL, gentagne gange rejst spørgsmålet om, hvad de mange penge, der var afsat, reelt er brugt til. For den sociale dumping lever i bedste stil.

Det lyder naturligvis besnærende, at kravene om RUT-registrering nu skal skærpes. Og at kontrollen med RUT også skærpes. Men i FDL, er vi fortsat skeptiske, og det gælder ikke mindst med hensyn til kontrollen. For netop en nødvendig, klart skærpet kontrol, har i årevis, trods talrige politiske løfter, været en mangelvare. Det er ikke svært at finde årsagen, for der er kun en fire-fem politikere fra Enhedslisten, Dansk Folkeparti, SF og Socialdemokratiet, som helhjertet kæmper for at redde de rigtige danske vognmænd.

Det store flertal er mere tilbageholdende, fordi visse politikere, især fra Venstre, er på ”lønningslisten” hos bl.a. ITD. Det er naivt at tro, at politikere, der får klækkelige valgtilskud fra ITD, modarbejder ITD, DI Transport og Danske Speditører. For de skal jo levere varen for ikke at miste deres økonomiske tilskud. Det er svært at tjene to herrer. Derfor interesserer økonomisk støttede politikere sig ikke for de danske vognmænd, der kæmper en unfair kamp mod danske kolleger med hvidplade biler og postkasseselskaber.

Undskyld udtrykket, men Fanden forstå, at vi finder os i det politiske skuespil. Hvor er den solidariske enighed blevet af? Forsvandt den med tidligere tiders sammenhold eller bare stille og roligt. Alle taler om bedre forhold, men ingen har gjort nok for at få ørenlyd. Det er positivt, at flere organisationer, heriblandt FDL, og ikke mindst DTL, har brugt, og fortsat bruger mange kræfter og timer på at bearbejde politikerne, men det svækker alle gode kræfter, så længe dyrt betalte lobbyister har så stor indflydelse, at de i årevis har kunnet bremse for nødvendige tiltag.

Husk det, når du sætter dine kryds ved det kommende valg.

Kommentar af Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk

grøn transport

Bødesatser

Ny vejplan