Behov for politisk handlekraft på transport-området:

Men hvornår sker der noget?

Når EU´s transportkommissær, sloveneren Violeta Bulc, konkluderer, at det stigende misbrug af chauffører fra tredjelande i Danmark er fuldstændig uacceptabelt, kan man undre sig over, at hun så ikke gør noget ved problematikken. Det kan i hvert fald ikke være uvidenhed, for hun har efterhånden modtaget en byge af spørgsmål fra bl.a. socialdemokraten Ole Christensen, medlem af EU-Parlamentet. Lige så relevant er det at spørge, om der er tale om en kovending, idet Kommissionen i medie 2018 ikke anså det stærkt stigende antal chauffør-attester fra tredjelande, som en fordrejning af arbejdsmarkedet.

Antallet af attester til chauffører fra tredjelande er steget fra 74.832 til 108.223 fra 2016 til 2017. En alarmerende høj stigning, som er resulteret i nye spørgsmål til den slovenske EU-transportkommissær. Enhver med blot et begrænset kendskab til den virkelige verden inden for transportsektoren, kan se en udvikling, der går den forkerte vej, og Ole Christensens spørgsmål, om Kommissionen vil ændre reglerne, så det er slut med at bruge lavtlønnede chauffører fra tredjelande, så man undgår en yderligere skævvridning af arbejdsmarkedet, er relevant.

FDL har adskillige gange påpeget behovet for politisk handlekraft, både nationalt og inden for EU, men hidtil er snak, og det er uacceptabelt, siger FDL´s kontorleder, Jens Groot.  Hvad hjælper det, at EU´s transportudvalg, foreslår vejpakke, som skulle tage højde for metoder som social dumping og postkasseselskaber, når der ikke er flertal for at gøre noget ved problemet? Har EU-politikerne overhovedet styr på noget som helst? Nej. Det hele sejler rundt, præcist som i det danske folketing, hvor kun en håndfuld politikere kæmper for at begrænse social dumping og for at få bremset for de såkaldte postkasseselskaber.

Det gør ikke ligefrem sagen bedre, at der er så mangelfuld en kontrol, at man fuldt bevidst, og systematisk, tilsidesætter lovene, bl.a. fordi det er billigere, måske at blive taget af politiet, end det er at køre efter gældende regler. De udenlandske chauffører er et naivt redskab for de store danske speditions-og vognmandsvirksomheder, der udnytter usselt betalte udlændinge til at udkonkurrere seriøse danske vognmænd og chauffører. Hvor mange flere danske arbejdspladser skal lukkes, inden politikerne tager sig sammen, lyder det fra Jens Groot.

 Redaktion: Preben von Skjoeth  

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk