Skærpet kontrol

FDL til ny minister om grænseoverskridende kørsel:

Behov for en betydeligt

skærpet kontrolindsats

Midt i en ørkesløs debat omkring lastbilchaufførers grænseoverskridende arbejde, er der fortsat forvirring om, hvordan man skal se på, hvilke ansættelsesforhold, der er gældende for den enkelte. Det afføder især vigtige spørgsmål frem om, hvornår en chauffør kører internationalt, og hvornår chaufføren udstationeret arbejdstager, og hvornår er en udenlandsk chauffør en herboende arbejdstager? Det er, efter FDL´s opfattelse, underligt med den usikkerhed, for teksten om emnet, er ellers klar nok. Men det skaber nok forvirring, at visse firmaer/selskaber gør, som de vil, fordi der ikke er effektiv kontrol med tingene.

Når en EU-lastbilchauffør er ansat i en for ham national EU-virksomhed, som fra den nationale hjemmeadresse styrer lastbilerne og chaufførerne, er der tale om et national ansættelsesforhold, siger FDL´s kontorleder Jens Groot. Det vil sige, at chaufføren er underlagt nationale love og regler omkring ansættelsesforhold, og arbejdsbeskyttelses regler. Hvis en EU-lastbilchauffør er ansat i en vikar/postkasse firma i et EU-land og kontinuerligt styres og disponeres fra et andet EU-land end ansættelseslandet, er det EU-land, hvor bilchaufføren disponeres, altså tilhørsstedet. Det fastslår ”DOM AF 15.3.2011 – sag C-29/10”.

Hvornår er en chauffør så enten at betragte som udstationeret arbejdstager, som fastboende arbejdskraft, eller international lastbilchauffør, fortsætter Jens Groot. Et glimrende eksempel er Contrans A/S, Kolding, som dagligt har fuld kontrol over lastbiler og lastbilchauffører fra virksomheden SC Henrik Hansen SRL, Satu Mare, Romania. Virksomheden er  i Trafikstyrelsen, registeret som chauffør-vikarvirksomhed. Hos Contrans A/S i Kolding er tingene sat i system, hvor der i en uendelighed, byttes lastbil/trækker, der byttes trailere, der byttes chauffører, og alt er sat i system.

En chauffør fra chaufførvikarvirksomhed S.C. Henrik Hansen S.R.L., Pricipala 19, Cidreag, Satu Mare, Rumænien, kan kontinuerligt arbejde ulovligt 365 dage årligt, i Danmark. Det kræver blot, at chaufføren betjener en udenlandsk registeret lastbil, som kører cabotage/kombinations-transport i Danmark. Som alle kan se, har man campinglignende forhold hos Contrans. FDL har adskillige gange søgt at råbe de ansvarlige myndigheder op, men der sker intet. Det er dybt beskæmmende, at det offentlige ser gennem fingre med den slags, som udkonkurrerer seriøse danske vognmænd og chauffører, så derfor opfordrer vi den ny transportminister til at skærpe kontrollen, siger Jens Groot.

(http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:62010CJ0029&from=DA)

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk