Movers beklagelser over ny godslov:

Grim stank af sort arbejde

Når man kører gods for private mod betaling, udfører man godstransport mod fremmed regning, og så er der altså en godskørselslov, som skal overholdes. Derfor skal Lov om Godskørsel, efter FDL´s opfattelse, ikke differentieres efter en eller anden vægtgrænse på køretøjerne. Det fastslår FDL´s kontorleder, Jens Groot, der samtidigt understreger, at alle, som udfører godskørsel mod fremmed regning skal registreres ved erhvervelse af godskørselstilladelse.

Køretøjet skal registreres, så det fremgår af registreringsattesten, at det må udføre godstransport, og chauffør, der udfører godstransport mod fremmed regning, skal være uddannet dertil i henhold til EU`s love og bestemmelser, fortsætter siger Jens Groot. Det, vi kan læse om i medierne, nu hvor tiden nærmer sig for, hvornår den ny varebilslov træder i kraft, belyser klart, at der findes rigtigt mange brodne kar inden for godstransport med varevogne op til 3.500 kg.

Læser man mellem linjerne, dannes et klart billede af, hvem der har det svært med ordnede forhold så sort arbejde vanskeliggøres yderligt. Først skulle bl.a. småpakker, reklametryksager og avisudbringning have en kattelem på 11 kolli kilo for netop at undgå registrering. Det blev kontrolarbejdet ikke lettet af, det blev vanskeliggjort betydeligt. Nu kører så Martin C. Hansen, Mover frem med, at ejere af håndværker biler og varevogne, ikke kan tjene lidt ekstra, ved at løse opgaver for Mover.

Det er der på ingen måde tale om, varevognen skal blot være registreret til godskørsel, registeret bruger af varevognen skal være indehaver af en godskørselstilladelse, som kan erhverves efter betydeligt lempeligere krav, end der stilles til godskørsel for fremmed regning med køretøj over 3.500 kg. Det kan godt være, det bliver lidt mere besværligt for Mover samarbejdspartnere at tjene penge, men med vores Skattevæsen, løser de sikkert også det problem.

Hvis det, at hjælpe hinanden, betyder, at alle regler på området skal sættes ud af kraft, for at billiggøre og udnytte de ressourcer, vi har på landevejen i forvejen, så kører vi i bakgear, så mover vi ikke, siger altså Martin C. Hansen fra Mover. Hertil er kun at sige, at Movers postulater stinker langt væk af sort arbejde, og den slags skal hindres gennem en lovgivning, hvor det bliver sværest muligt at snyde. Og en sådan lov er Mover åbenbart imod, understreger Jens Groot, FDL.

Redaktion: Preben von Skjoeth

På foreningens vegne

Jens Groot, kontorleder

Redaktion: Preben von Skjoeth

Har du en kommentar til dette nyhedsbrev, så giv dit besyv med. Gerne her på Facebook

Du kan også kontakte:

Formanden Christian Jensen • Tlf. 20 91 71 51 eller kontorleder Jens Groot • Tlf. 86 88 05 44

Vil du vide mere om FDL og FDL indkøb så klik her www.fdl-vognmand.dk

Med venlig hilsen


Transmitter 10, 7100 Vejle
Redaktør Preben Skjøth
Tlf. 29 43 03 44
psk@fdl-vm.dk